Båda “sorterna” plockades på samma plats under ek-träd. Vad gäller läckerheter, så instämmer jag nog. De gick att äta, smakade inte illa men det finns godare matsvamp. De påminner om vanlig sopp i smaken men syrligare, som om man pressat lite citron över dem vid stekningen.
För att ni ska få lite mer insikt i hur vi som frågar “kan man äta upp den” tänker så ska jag besvara “kritiken”. Jag tänker ungefär: En svamps “livslängd” är inte lång, efter några dagar har den ätits upp av sniglar, insekter eller kanske torkat ut eller förmultnat. Jag plockar svamp för att jag tycker om att äta svamp. Självklart tycker jag också om utseendet och själva letandet. Vad gäller Rödsopp, så verkar den inte vara sällsynt(i mina trakter) då det är den svampen jag sett absolut mest utav. Om ni vill veta var ni kan finna rödsopp kan ni säga till så får ni adressen.
Sen är det faktiskt så att jag inte är någon expert på svamp och vet inte vilka som är sällsynta och vilka som inte är det. Jag är fortfarande en nybörjare jämfört med andra här på forumet och kan under mina promenader hitta en svamp som jag tycker mig känna igen men ändå inte, då tar jag med den hem och fotograferar den för att få hjälp med identifieringen. När jag ändå har plockat den och har den hemma så tycker jag inte att det är konstigt alls att fråga sig om den går att äta upp.
Igår plockade jag en svamp som jag inte kunde identifiera på plats. Hemma trodde jag, efter mycket bläddrande i boken, att det var en lömsk flugsvamp. Idag fick jag veta att det är en rutkremla, som också verkar vara sällsynt. Ni förstår kanske att vi “icke-experter” inte alltid vet vad det är vi plockar och att vi mestadels plockar svamp för att vi tycker att svamp är gott.
Plockar ni svamp av någon annan anledning?
PS. Jag visste inte ens att det fanns svamputställningar DS.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.