0 369 visningar

5 svar

Nya bilder på rödsopp och sammetsopp(???)

Yvsan

14 aug 2006 kl. 22:13

Gick tillbaka och plockade några fler. Har kollat överallt och de verkar inte vara giftiga, ska steka upp dem ikväll och mumsa på.

Rödsopp (?) + Sammetsopp (?)

0

Irene A

15 aug 2006 kl. 00:02

Om “sammetssopparna” växte på samma ställe, kan de också vara rödsoppar. Så mycket kan de faktiskt variera i utseende (men de brukar inte anses som några läckerheter).

Fantastiskt fina bilder!

0

Yvsan

15 aug 2006 kl. 10:34

Båda “sorterna” plockades på samma plats under ek-träd. Vad gäller läckerheter, så instämmer jag nog. De gick att äta, smakade inte illa men det finns godare matsvamp. De påminner om vanlig sopp i smaken men syrligare, som om man pressat lite citron över dem vid stekningen.

0

Hans v E

15 aug 2006 kl. 20:27

Varför måste ni hålla på och äta alla sällsyntheter. Ornitologerna skjuter och äter väl inte de sällsynta fåglarna!

0

Irene A

16 aug 2006 kl. 12:43

Heja Hans! Jag reagerar ofta på detta också.
När man med stor vånda plockar med sig någon sällsynt och vacker svamp (typ koralltaggsvamp) för att visa upp på en utställning t.ex, och den första frågan man får är “Kan man äta den?”, blir man ganska frustrerad.

0

Yvsan

16 aug 2006 kl. 13:37

För att ni ska få lite mer insikt i hur vi som frågar “kan man äta upp den” tänker så ska jag besvara “kritiken”. Jag tänker ungefär: En svamps “livslängd” är inte lång, efter några dagar har den ätits upp av sniglar, insekter eller kanske torkat ut eller förmultnat. Jag plockar svamp för att jag tycker om att äta svamp. Självklart tycker jag också om utseendet och själva letandet. Vad gäller Rödsopp, så verkar den inte vara sällsynt(i mina trakter) då det är den svampen jag sett absolut mest utav. Om ni vill veta var ni kan finna rödsopp kan ni säga till så får ni adressen.
Sen är det faktiskt så att jag inte är någon expert på svamp och vet inte vilka som är sällsynta och vilka som inte är det. Jag är fortfarande en nybörjare jämfört med andra här på forumet och kan under mina promenader hitta en svamp som jag tycker mig känna igen men ändå inte, då tar jag med den hem och fotograferar den för att få hjälp med identifieringen. När jag ändå har plockat den och har den hemma så tycker jag inte att det är konstigt alls att fråga sig om den går att äta upp.
Igår plockade jag en svamp som jag inte kunde identifiera på plats. Hemma trodde jag, efter mycket bläddrande i boken, att det var en lömsk flugsvamp. Idag fick jag veta att det är en rutkremla, som också verkar vara sällsynt. Ni förstår kanske att vi “icke-experter” inte alltid vet vad det är vi plockar och att vi mestadels plockar svamp för att vi tycker att svamp är gott.
Plockar ni svamp av någon annan anledning?
PS. Jag visste inte ens att det fanns svamputställningar DS.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone