0 312 visningar

6 svar

Kantareller

Janne

29 aug 2009 kl. 20:24

Om jag har vattnat ur mina kantareller och fryst in dom hur länge kan jag ha dom i frysen innan dom är oätliga ???

0

MariaW

29 aug 2009 kl. 20:42

Du menar att du förvällt dem? Kokförvällt eller förvällt dom i stekpanna så vattnet dunstat ur har nog inte så stor betydelse, 2-3 år.

Har du tillsatt smör/margarin/olja efteråt så de stekts innan frysning så 2-3 månader.

0

Janne

29 aug 2009 kl. 21:06

Ja jag har bara kört dom i stekpannan så vattnet e borta inget smör. Jag hittade i frysen kantareller som nog legat ca 5 år hur känner man att dom är oätliga eller är det bara att äta och se glad ut innan toalett besöket kommer ??

0

MariaW

29 aug 2009 kl. 21:37

Bara prova att äta, möjligen att dom blivit beska. Har du mycket förvällt så prova en påse/burk vid ett tillfälle, märker du inga magproblem inom två dagar så inga problem skulle jag tro. Märker du av beska eller annan osmak är det väl inte värt att lagra det du har kvar, bättre å plocka nytt.

0

Janne

29 aug 2009 kl. 21:50

Tack då provar jag dom som legat i frysen ca 5 år jag lovar att återkomma med resultatet här…

0

Tomas H

30 aug 2009 kl. 01:39

Är inte orolig för ev magåkomma. Problemet ligger i smaken. Men inte heller där är jag orolig. Ev frysskador beror också givetvis på typ av förpackning. Hur tät den är.
Enkelt tips. Prova :-)

0

En sak till

Tomas H

30 aug 2009 kl. 02:03

Vid närmare eftertanke…5 år!? Är inte det svampmissbruk att låta dem ligga så länge i frysen. Hade de inte varit värda ett bättre öde?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone