Tar tacksamt emot synpunkter på några Cortinariusfynd som jag inte är helt säker på ännu…
De två första bilderna en kollekt från kalkbarrskog i Uppland. Påminner om C. papulosus men stämmer inte riktigt med färgerna, gulaktiga velumband. Den sista bilden anomaluslik i lövskog (ek, asp, hassel, enstaka gran).
Fler arter.. Första från en kalkgranskog i Uppland, med inslag av asp, gör att jag lutar åt C. lucorum. Sedan en blekt gråblå-silvergråblå cortinarius i kalkgranskog i Uppland. Kallar alltid dessa för duvspindling, C. caesiocanescens s. lat., men har förstått att det kan finnas fler närstående taxa.
Hej Micke, bild 1.1-1.2 är antingen en Phlegmacium som du säger i gruppen Cliduchi, kanske C, olidoamethysteus, eller något i Delibuti, kanske C. xanthocephalus. Det hela beror på sporformen, subglobos hos den senare. Det ser ut som om den hade blåaktiga lameller, stämmmer det? I princip ska bara den senare ha det. Bifogar bild av C. xanthocephalus (obs! foten är knappast klibbig på denna).
1.3 är säkert i Anomali som du säger, kanske C. tabularis.
Cortinarius xanthocephalus
Jag kan säga att jag har sett sådana spindlingar utan att få något definitivt namn på dem (“cephalixus” som arbetsnamn).
Nu har jag kollat Funga Nordica efter något som kan vara närstående papulosus och hittade Cortinarius olidoamethysteus - men jag vet inte om det här är den, och är inte helt övertygad om att författarna har tolkat artnamnet rätt heller..
Bild 2.1 en besvärlig Telamonia, som du säger i Hinnulei. Har du kollat sporerna? Kanske C. andreæ?
Bild 2.2 finns inte i Funga N, det är C. triformis Fries i min tolkning (sedan 10 år tillbaka). Senare synonym: C. privignofulvus Henry. Den är typiskt lite klibbig.
Bild 2.3, ja antagligen C. aureopulverulentus. Du har väl kollat den vackra lutreaktionen?
Tack för värdefulla synpunkter!
De flesta bilderna är från mina inventeringar av kalkbarrskogar i Uppland hösten 2008. Har en del kollekter sparat, men har inte mikroskoperat eller studerat dem närmare ännu eftersom spindlingar inte hör till mitt favoritsläkte.
Jag noterade ingen blå ton i lamellerna hos mitt fynd av “olidoamethysteus”, men det är arbetsnamnet kollekten har fått tills vidare.
Min “lucorum” hade ingen tydlig ringzon som agathosmus brukar ha, och jag minns ingen speciell lukt. Håller med om att den är agathosmuslik, men tyckte inte den stämde helt bra (de glesa skivorna bl.a.), har dock inte mikroskoperat den ännu.
Karl, jag hade gärna följt med ut till Rullsand imorrn, men leder en svamputflykt hela dagen imorrn. Har bara varit ute ett par gånger i Uppland i år, mest funnit kantareller, violgubbe, Ramaria pallida, och en del Hydnellum-arter, var dock dåligt med Cortinarier för någon vecka sedan.
Jag ska göra ett nytt försök med namnsättningen av mina fynd när jag får tid, era synpunkter var värdefulla!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.