0 237 visningar

15 svar

Gud ske pris nu kommer regnet

Lena

15 aug 2006 kl. 01:58

Har bytt ut ett ord i meningen från Robin Hood filmen men jag är nog lika glad som de som fick återbäringen.Nu är ju bara frågan om hur nkt fet kommer att regna.Här i V-bottens inland har vi kruttorrt och inte en svamp i markerna (utom torra kremlor)efter en mkt solig sommar.Kan ni som vet tala om , om det hinner komma upp några kantareller o KJ.Och hur länge efter regn får man vänta innan ngn kantarell visar sig

0

Lena M

15 aug 2006 kl. 07:18

Det är på väg, tror jag! Kantarellerna har ju en lång säsong och vi får hoppas på karljohan. De har inte visat sig här i Gästrikland ännu.
P.s tycker mig märka att ca en vecka efter regn kan man finna kantareller. D.s

0

Irene A

15 aug 2006 kl. 07:46

Några större regnmängder blev det väl inte i natt? Här vid kusten kom det i alla fall inte en droppe.
Här behövs ihållande regn i flera dagar, sen tar det minst 2-3 veckor innan jag räknar med plockbara kantareller (lagom till frostnätterna i mitten av september alltså...)

0

Lena M

15 aug 2006 kl. 08:35

Jag tycker inte det stämmer. Där jag tittat ena veckan och varit noll har det nästa funnits flera plockbara. Men det varierar naturligtvis !

0

Tina Nordberg

15 aug 2006 kl. 09:33

Igår regnade det 16 mm här på förmiddaden, alltid något.Just nu står det som spön i backen. Får ta sats o göra en tjurrusning till verksta`n. Här är Kolsva. Tomt i skogen ännu. Hittade igår en angripen fårticka.

0

Lena M

15 aug 2006 kl. 10:16

Nu är jag som en dränkt katt!
Ville se om Irenes teori höll, så åstad. Lagom framkommen började det regna , men där jag för en vecka sedan plockade två tre stycken var idag ett tiotal. Skuggigt, mossa och gräs. På öppna platser där tillgången brukar vara god, ingenting. ( ännu )
Min första karljohan idag, tyvärr som förra året snyltingangripen.
Nu börjar det åska också och jag skall vrida ur kläderna. Hej, Lena

0

Bo Reyer

15 aug 2006 kl. 10:40

De senaste veckorna har det varit rikligt med dagg på nätterna, samt en luftfuktighet på runt 84% dagtid. Jag är övertygad om att detta har gynnat svampen. Har inte gått hem tomhänt en enda gång sedan början av juli. Nu har det regnat ca 2 dygn, här i Sala och det gör ju inte saken sämre. Redan om någon vecka bör ordningen vara återställd i större delar av landet.

0

Karin Hedén

15 aug 2006 kl. 11:10

35 mm i natt i Täby!

0

Irene A

15 aug 2006 kl. 11:37

Lena M, min “teori” utgår från läget som vi har haft här de senaste veckorna: Värme och torka som gör att skogsbränder t.o.m. uppstår på grund av självantändning. Därifrån till att det ska gå att hitta plockbara kantareller en vecka efter regn, är inte sannolikt.

Det mulnade rejält för en stund sen, men nu klarnar det visst upp igen…

0

Eva.Lena

15 aug 2006 kl. 18:54

Jippi!
Här i östra Jämtland har det regnat ca 30mm i natt och det regnar fortfarande.Underbart, inget kan vara mera efterlängtat än detta regn.

Svampstokig!

0

Helena

15 aug 2006 kl. 19:31

28 mm senate dygnet över Malmköping. Men hört talas om den dubbla mängden bara en bit bort.

0

Hans v E

15 aug 2006 kl. 20:40

JA! Och 14 dar efter regn kommer svampen.

0

Tina Nordberg

15 aug 2006 kl. 20:50

16 mm i Kolsva idag

0

Anna

16 aug 2006 kl. 08:58

Idag regnar det äntligen här i Umeå.

0

Irene A

16 aug 2006 kl. 09:34

Ja, regnet var efterlängtat! Då kan svampsäsongen vara räddad i Umetrakten också.
Jag har ingen regnmätare, men en regntunna som snart är halvfull. Enligt den är min uppskattning ca 30 mm sedan i går kväll.

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 10:49

Ja, nu är ni väl glada där uppe och hoppet om svamp har återvänt förhoppningsvis. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone