Har bytt ut ett ord i meningen från Robin Hood filmen men jag är nog lika glad som de som fick återbäringen.Nu är ju bara frågan om hur nkt fet kommer att regna.Här i V-bottens inland har vi kruttorrt och inte en svamp i markerna (utom torra kremlor)efter en mkt solig sommar.Kan ni som vet tala om , om det hinner komma upp några kantareller o KJ.Och hur länge efter regn får man vänta innan ngn kantarell visar sig
Några större regnmängder blev det väl inte i natt? Här vid kusten kom det i alla fall inte en droppe.
Här behövs ihållande regn i flera dagar, sen tar det minst 2-3 veckor innan jag räknar med plockbara kantareller (lagom till frostnätterna i mitten av september alltså...)
Nu är jag som en dränkt katt!
Ville se om Irenes teori höll, så åstad. Lagom framkommen började det regna , men där jag för en vecka sedan plockade två tre stycken var idag ett tiotal. Skuggigt, mossa och gräs. På öppna platser där tillgången brukar vara god, ingenting. ( ännu )
Min första karljohan idag, tyvärr som förra året snyltingangripen.
Nu börjar det åska också och jag skall vrida ur kläderna. Hej, Lena
De senaste veckorna har det varit rikligt med dagg på nätterna, samt en luftfuktighet på runt 84% dagtid. Jag är övertygad om att detta har gynnat svampen. Har inte gått hem tomhänt en enda gång sedan början av juli. Nu har det regnat ca 2 dygn, här i Sala och det gör ju inte saken sämre. Redan om någon vecka bör ordningen vara återställd i större delar av landet.
Lena M, min “teori” utgår från läget som vi har haft här de senaste veckorna: Värme och torka som gör att skogsbränder t.o.m. uppstår på grund av självantändning. Därifrån till att det ska gå att hitta plockbara kantareller en vecka efter regn, är inte sannolikt.
Det mulnade rejält för en stund sen, men nu klarnar det visst upp igen…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.