0 265 visningar

5 svar

Soppiga politiker.

Bo Reyer

15 aug 2006 kl. 11:00

33 dagar kvar till valet! Nu är det hög tid att starta svamppartiet, som ska värna om svamptillgången i höst. Det vore önskvärt om någon från SMHI ställer upp, så vi får någon ordning på vädret.

0

Göran H

15 aug 2006 kl. 20:50

Tyvärr Bo, det räcker inte med SMHI, kanske för denna höst men sedan ? Läs Tommy Hammarströms inlägg på Expressens ledarsida från igår (14/8).

Dessutom har vi fått en ny trend vad gäller markberedning efter skogsavverkning (läs skogsskövling).
Av någon anledning går man ut med grävmaskiner modell större (typ Åkerman H 10) och vräker upp sten och stubbar så det står härliga till. Den marken kan ingen med normal självbevarelsedriftbeträda förrän efter nästa istid. Svaret jag fått när jag ställt frågan, varför ? är att man tjänar c:a 5 år på skördetiden. Vet inte om det stämmer, men patetiskt är det.
Som kontrast har jag idag PROMENERAT i gammal granskogsplanteringvilket är en ren njutning, som att gå i en allé, normalt massor av svamp, champinjoner, kantareller, citrongul slemskivling, riskor plus en massa konstiga varianter som Klas brukar glufsa i sig. Hur blir det för kommande generationer om denna oaktsamhet om VÅR skog får fortlöpa ??

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 07:11

Ja kanske det Bo !
Men det gäller även svamptillgången framöver. I maj konstaterade jag att en av mina skogar blivit ett kalhygge och nu ser jag att det närmar sig hemmet med rask fart. Ställen där tillgången varit god på kantareller, sopp och någon enstaka st. fjällskivling. Inte kul,
men vad gör man ?

0

Birgitta D

16 aug 2006 kl. 08:08

Väntar på murklorna

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 08:18

Nej Birgitta, jag vill att hösten skall vara lååång och murklorna kan jag avstå ifrån.
Snart kan du göra Hofors (om du är rätt Birgitta ) för det har kommit regn de senaste dagarna.

0

Birgitta D

16 aug 2006 kl. 12:51

Åker nästa vecka, men har hittat svamp här i Närheten. Idag 1l. kantareller 1 liten fin Karl Johan, 1 st fin brusopp 1st citrongulslemskivligoch 4små bjötksoppar + 1 mild kremla. Till kvällen blir det stekt svamp. Jag menade att enda trösten ett kalhygge kan är väl att möjligen kan det bli murklor där. Jag föredrar hösten kalhygge

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone