Tyvärr Bo, det räcker inte med SMHI, kanske för denna höst men sedan ? Läs Tommy Hammarströms inlägg på Expressens ledarsida från igår (14/8).
Dessutom har vi fått en ny trend vad gäller markberedning efter skogsavverkning (läs skogsskövling).
Av någon anledning går man ut med grävmaskiner modell större (typ Åkerman H 10) och vräker upp sten och stubbar så det står härliga till. Den marken kan ingen med normal självbevarelsedriftbeträda förrän efter nästa istid. Svaret jag fått när jag ställt frågan, varför ? är att man tjänar c:a 5 år på skördetiden. Vet inte om det stämmer, men patetiskt är det.
Som kontrast har jag idag PROMENERAT i gammal granskogsplanteringvilket är en ren njutning, som att gå i en allé, normalt massor av svamp, champinjoner, kantareller, citrongul slemskivling, riskor plus en massa konstiga varianter som Klas brukar glufsa i sig. Hur blir det för kommande generationer om denna oaktsamhet om VÅR skog får fortlöpa ??
Ja kanske det Bo !
Men det gäller även svamptillgången framöver. I maj konstaterade jag att en av mina skogar blivit ett kalhygge och nu ser jag att det närmar sig hemmet med rask fart. Ställen där tillgången varit god på kantareller, sopp och någon enstaka st. fjällskivling. Inte kul,
men vad gör man ?
Åker nästa vecka, men har hittat svamp här i Närheten. Idag 1l. kantareller 1 liten fin Karl Johan, 1 st fin brusopp 1st citrongulslemskivligoch 4små bjötksoppar + 1 mild kremla. Till kvällen blir det stekt svamp. Jag menade att enda trösten ett kalhygge kan är väl att möjligen kan det bli murklor där. Jag föredrar hösten kalhygge
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.