0 401 visningar

11 svar

Mot Södra Söderåsen

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 19:20

gick dagens tur! Som vanligt höga förväntningar, kompisens mamma plockade 12 liter kantarelle i fredags, och orkade bara med ena sidan av vägen… Jag hittade 4. Inte liter utan styck. När jag kom hem tyckte jag inte de var helt som vanliga kantareller, kan detta vara ametister?

Det blir inte så bra med blixt, men ännu värre utan!

0

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 20:15

Det är så bedrövligt tomt på matsvamp i bokskogen! Jag hittade en laddning blek taggsvamp, tack och lov, i övrigt blev det lite platt fall liksom….

0

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 20:26

Nu kommer vi till omatsvampen. Har (tror jag) aldrig sett denna förr… men mitt minne sitter på en pyttepinne. Fjällsopp, jag lät den vara, luktade inte gott, och ful är den. Trean kanske är sidenticka?

0

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 20:33

Tryfflar snubblade jag över, överallt! Men det hjalp ju inte min hagalenhet… ;)

0

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 20:40

Det sista jag gjorde innan jag satte mej i bilen för att köra hem igen, var en hukning för att släppa ut lite kaffe. Då ser jag en!! Det KAN bli bättre, det finns hopp! Så enastående den är i all sin ensamhet, hoppas det kommer hundratusentals kompisar och kusiner till den! :)

slutet gott, osv… ;) Jag lät den stå den lille stackaren

0

svampstaff

30 aug 2009 kl. 20:49

Ja det finns ju annat vackert än matsvamp, fjällsopp sidenticka och knottrig rottryffel tror jag på.
Trattisar blir det mängder i år, men det är ju inget nöje, bara arbete.

0

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 20:53

Är man svältfödd på stora skördar så är det ett rent och skärt nöje att gå som en u-makaron, för att sen ägna timmar vid rensningen…. åh så jag längtar! Tack för snabb respons!

0

Sabina

30 aug 2009 kl. 23:18

Men är det där en TRYFFEL? Jag såg några sånna i skogen när jag var ute..tittade på ett inlägg här då och såg att någon här svarade att det var en röksvamp tror jag det var (lite osäker). Är det där ätbart eller?

0

"JAS" Helsingborg

30 aug 2009 kl. 23:23

Det finns många olika tryfflar Sabina och endast ett fåtal är ätliga, precis som med flugsvamparna, de flesta är inget att ha men en del är förträffliga matsvampar.

0

Sabina

30 aug 2009 kl. 23:25

Vad heter den som Helena visar bild på och är den ätlig?
Det kan ju vara bra att veta och kanske ha bild på en tryffel ifall man skulle snubbla över en i skogen :)

0

svampstaff

30 aug 2009 kl. 23:53

Knottrig rottryffel vill jag minnas att jag skrev en bit upp:)
Inget att äta, bara till för att fotgraferas för oss som gillar oätliga tingestar.

0

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 06:46

Lyfter denna, är det ametistkantarell? Den småfjälliga hatten liknar det, men den kanske bara är torr och dammig?
Och Sabina, röksvampar är lätta och puffiga, tryfflar är tyngre än vad de ser ut att vara, väldigt kompakta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone