0 359 visningar

13 svar

Hjälp önskvärd

Lena M

15 aug 2006 kl. 14:27

I morse fann jag dessa tre svampar som jag behöver hjälp att artbestämma.
Den första växte på en murken gren på backen( björk tror jag )Är det en mussling ?
Den andra vill jag ha till strecknagelskivling ?
Och den tredje växte i barrmattan och jag har inte det minsta aning.
Tack på förhand !

0

per d

15 aug 2006 kl. 15:31

nr 1 menar jag är en mjölmussling eller en blek ostronmussling.
nr 2 är en melanoleuca arcuata.
nr 3 är antingen en tallriska eller en skäggriska, färgmässigt liknar den mest en skäggriska men den syns inte ha den karaketeristiska skäggkanten runtom hatten.

0

Mattias Andersson

15 aug 2006 kl. 15:47

Man ska vara försiktig att artbestämma svampar från bilder. Nr 1 kan gott vara blek ostronmussling. Nr 2 är jag mer tveksam till, mer troligt: strecknagelskivling. nr 3 är knappast en riska, de är lite för unga för att kunna uttala sig säkert, kanske en trattskivling

0

Hans v E

15 aug 2006 kl. 20:54

Den vänstra på bild 1 och 2 kan vara blek ostronmussling eller snarare ringmussling men inte mjölmussling.
Den högra är strecknagelskivling.
Bild 3 föreställer antingen sommartrattskivling med rödstick eller svedjetrattskivling utan. Smultronkantarell kan möjligen också komma i fråga.

0

Göran H

15 aug 2006 kl. 21:03

Jesus, jag trodde jag hört allt om kantareller sedan jag äntrade detta forum. Smultronkantarell ??? Hans v E är du från Bollstanäs eller ?

0

Hans v E

15 aug 2006 kl. 21:37

Nä, varför skulle jag vara från Bollstanäs? Men nästan!
Har du inte hört talas om smultronkantarell! En sällsynt, välluktande art som hör till samma släkte som falska kantarellen och heter Hygrophoropsis olida (tidigare morganii) på vetenskapligt språk.

0

Göran H

15 aug 2006 kl. 21:55

Har garanterat inte hört talas om denna läckerhet (vad gäller namnet) däremot om Sandavägen.

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 07:06

Hej ! Jag har tittat, luktat och smakat på den tredje av svamparna igen.
Foten är seg, gummiartad och vätskefylld, lukt obetydlig och smaken kan jag inte ta igen, men god. De växte gyttrade, åtta stycken tillsammans i barrmatta på en skogsavverkningsväg.
Kan det ge någon ledtråd ?

0

Irene A

16 aug 2006 kl. 08:38

Den första är sannolikt blek ostronmussling om smaken är mild.

Den andra är strecknagelskivling.

Den tredje ser lite knepig ut, men mest troligt sommartrattskivling fast fötterna ser ovanligt kraftiga ut.
Svedjetrattskivling ska vara mer orangebrun, men framför allt har den en tydlig kontrast mellan färgen på skivorna och foten som har samma färg som hatten. Den har inte en sådan tydlig puckel på hatten heller.

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 10:53

Ingen av svamparna du nämde Irene finns i mina böcker. Sommartrattskivlingen hittade jag en bild på, på Google men den var mera trattformad, kan bero på att den var mera utväxt.
Har smakat på den igen, men fortfarande kan jag inte ta igen varifrån den känns välbekant.

0

Irene A

16 aug 2006 kl. 12:08

Det här exemplet kanske är mer övertygande:
http://www.interhias.de/schwammerlseiten/fundberichte/fotoseiten/fundfoto-022.html

Helt säker på att arterna är rätt artbestämda när man söker bilder på nätet, kan man aldrig vara, men i det här fallet tror jag det.

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 14:14

Irene, är det då sommartrattskivlingen ? Tycker att foten är så vätskerik, kan ju inte bero på regnandet. Visserligen öser det ner nu, men det var först natten mot måndagen det satte fart. Tack alla för svar.

0

Irene A

17 aug 2006 kl. 11:39

Jag är nästan övertygad om att det är sommartrattskivling, en ganska vanlig art som jag oftast ser i gräsbevuxna kanter längs skogsvägar och stigar. Men jag är INTE tillräckligt säker för att till 100% kunna utesluta någon av de giftiga trattskivlingarna!

Du skriver att smaken var speciell. Flera trattskivlingar, däribland sommartrattskivlingen, brukar ha en svag, men behaglig anisliknande doft, kan det ha varit sådant som “kryddade” smakupplevelsen?

0

Lena M

17 aug 2006 kl. 18:58

NU har jag kommit på vad jag tycker den smakar. Som den råa ringen på stolt fjällskivling.
Om det är anissmak på den har jag ingen aning om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone