I morse fann jag dessa tre svampar som jag behöver hjälp att artbestämma.
Den första växte på en murken gren på backen( björk tror jag )Är det en mussling ?
Den andra vill jag ha till strecknagelskivling ?
Och den tredje växte i barrmattan och jag har inte det minsta aning.
Tack på förhand !
Man ska vara försiktig att artbestämma svampar från bilder. Nr 1 kan gott vara blek ostronmussling. Nr 2 är jag mer tveksam till, mer troligt: strecknagelskivling. nr 3 är knappast en riska, de är lite för unga för att kunna uttala sig säkert, kanske en trattskivling
Den vänstra på bild 1 och 2 kan vara blek ostronmussling eller snarare ringmussling men inte mjölmussling.
Den högra är strecknagelskivling.
Bild 3 föreställer antingen sommartrattskivling med rödstick eller svedjetrattskivling utan. Smultronkantarell kan möjligen också komma i fråga.
Hej ! Jag har tittat, luktat och smakat på den tredje av svamparna igen.
Foten är seg, gummiartad och vätskefylld, lukt obetydlig och smaken kan jag inte ta igen, men god. De växte gyttrade, åtta stycken tillsammans i barrmatta på en skogsavverkningsväg.
Kan det ge någon ledtråd ?
Den första är sannolikt blek ostronmussling om smaken är mild.
Den andra är strecknagelskivling.
Den tredje ser lite knepig ut, men mest troligt sommartrattskivling fast fötterna ser ovanligt kraftiga ut.
Svedjetrattskivling ska vara mer orangebrun, men framför allt har den en tydlig kontrast mellan färgen på skivorna och foten som har samma färg som hatten. Den har inte en sådan tydlig puckel på hatten heller.
Det här exemplet kanske är mer övertygande:
http://www.interhias.de/schwammerlseiten/fundberichte/fotoseiten/fundfoto-022.html
Helt säker på att arterna är rätt artbestämda när man söker bilder på nätet, kan man aldrig vara, men i det här fallet tror jag det.
Jag är nästan övertygad om att det är sommartrattskivling, en ganska vanlig art som jag oftast ser i gräsbevuxna kanter längs skogsvägar och stigar. Men jag är INTE tillräckligt säker för att till 100% kunna utesluta någon av de giftiga trattskivlingarna!
Du skriver att smaken var speciell. Flera trattskivlingar, däribland sommartrattskivlingen, brukar ha en svag, men behaglig anisliknande doft, kan det ha varit sådant som “kryddade” smakupplevelsen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.