De första bilden är Tricholoma robustum, kragmusseron. Längst ner vet jag inte vad det är, måste se undersidan.
Bild 2 underbilden ser ut som gråticka, Boletopsis grisea. Övre bilden verkar knepig. Ser ut som en vaxskivling på lamellerna, men jag känner ingen som växer på det viset. Lyophyllum?
Hittade en liknande vaxskivling igår.
Tog hem och examinerade, glömde tyvärr bort att fota av den, men konstaterade att det inte fanns några ätliga, goda vaxingar som stämde så den fick gå i komposten.
Doftade dock milt blommigt och aptitligt.
Inte så starkt som t ex den häggdoftande.
Växtmiljön var ovanligt talldominerad för att vara vaxing, förutom frostvaxing då som brukar dyka upp i samma skog senare.
Men om doften stämmer tror jag att jag hittat samma som gunhild.
Hej Gunhild!
Jag har planer på ett examensarbete i mykologi nu i höst och ska då undersöka förekomsten av tuvskivlingar på tallhedar. jag vore därför jättetacksam om du har lust att hålla utkik efter fler tuvskivlingar. Om du hittar några ber jag dig torka dem om du har möjlighet och meddela mig på hesund@yahoo.se så skickar jag dig ett frankerat kuvert att sända mig svampen i. Tyvärr kan jag inte erbjuda annat än ett tack i den kommande uppsatsen samt ett exemplar av densamma.
Tack på förhand!
Henrik Sundberg
Nog verkar bild 1:1 visa goliatmusseron allt, precis som Gunhild skriver. Gundhild verkar ju ha plockat goliat i månag år så jag har svårt att tro att hon skulle kunna ta fel.
Svamparna på bild 1:1 går ju i brunt (och inte i röd ton) och har också tydlig antydan till fjäll, typiskt goliat.
För att få ett till utlåtande skickar jag denna länk till han som driver hemsidan om goliat (http://www.goliatmusseron.blogspot.com/)
Om du säger att även första bilden visar goliathar,måste man ju tro på det, det är ju bara hatten som syns. Men jag tycker färgen är precis densamma som hatten hos kragisen på bild 1.2. — Mina goliathar brukar vara mer gråbruna än rödbruna eller orangebruna som din bild visar (bild bifogas).
Den lilla nere till vänster om kragisen, vad är det för en?
Tricholoma nauseosum
Karl: Klart det är en goliat på bild 1.
Vill du titta på färgskillnader måste du givetvis jämföra en knopp med en knopp, eller en fullt utvuxen med en fullt utvuxen. Börjar du jämföra knopp med fullt utvuxen blir det inte rätt.
Jämför med att du sätter en omogen tomat brevid en mogen, där kan vi snacka om färgskillnader, och ändå handlar det bevisligen om samma art.
Det blev visst lite rörigt i den här tråden.. så här uppfattar jag dem, med några frågetecken också:
Serie 1:
Bild 1: goliatmusseron, Tricholoma matsutake
Bild 2: kråsmusseron, Tricholoma focale
Bild 3: motaggsvamp, Sarcodon squamosus
Serie 2:
Bild 1: en art i komplexet med mörk tuvskivling, Lyophyllum fumosum (=Lyophyllum shimeji?)
Bild 2: En Sarcodon, men vilken?
Är det också motaggsvampen, med så gräsligt tagglurvig fot?
(talltaggsvamp, Bankera fuligineoalba är det ju inte)
Jag ser ingen besserwissermentalitet alls i hans svar. Han utgick från sin erfarenhet men det visade sig att han hade fel, och han erkände det också.
nn, som förstås får ha sin åsikt, bör beakta forumets brasklapp:
“Artbestämning efter bilder är ofta omöjligt utan en närmare undersökning, även om bedömningen är gjord av en verifierat svampkunnig person. “
Det förekommer och kommer alltid att förekomma att experter och mykologer har olika åsikt om vilken art det är frågan om. Irene, jag och andra har ibland olika uppfattningar, t o m om arter som vi hittar tillsammans i fält, utan att det är något märkvärdigt med det och vi respekterar alltid varandras uppfattningar. Än mer så, när allt vi har att gå efter är en bild, ofta utan andra uppgifter! Jag respekterar också Gunhilds bestämning som expert på goliat, särskilt som jag så småningom förstått att hon känt igen sin art, kanske också luktat på den, och att hon inte menade att hennes 2 första bilder var av samma kollekt, vilket jag först trodde.
Vi som har lite mer erfarenhet och en stjärna hjälper till i Svampguiden på basis av good-will utan ersättning, på vår fritid i mån av tid och ork. Du får nog leva med att olika uppfattningar kommer att ventileras i forumet. I ljuset av detta är det en oförskämdhet att uppmana någon av oss att vara tyst, en oförskämdhet som jag hoppas vi kan vara förskonade från i framtiden.
Jag upprepar min önskan att få mig tillsänt Lyophyllum funna på tallhed. se för övrigt min EFTERLYSNING här på forumet.
Så Gunhild, Karl S med flera om ni sitter på några kollekter vore jag tacksam om ni kunde skicka åtminstone ett litet fragment för DNA-analys.
/Henrik
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.