För första gången har jag upptäckt och plockat Svart trumpetsvamp, men nu återstår att rensa.
Vet inte hur man ska rensa denna annorlunda svamp. Hur mycket kan man använda och hur ser man vad som är dåligt?
Och hur sparar man den om man inte vill äta den meddetsamma?
Jag brukar dra isär dem, skräp ligger ofta i tratten. Skär av nederdelen av foten, den smakar jord. Lägg ut på ett nät(utspänt myggnät, tunt tyg) att torka så blir de jättefina att spara till vintern. Det funkar med att lägga dem på tidningspapper också men byt så rätt ofta så de inte möglar.
Grattis! En jättegod svamp.
Jag brukar skära av foten precis i kanten mellan det ljusa och mörka som man ser på din bild. Och, precis som Boman säger, öppna hela svampen och borsta rent inuti. Torka.
Det är en tunn svamp som inte innehåller så mycket vatten så den torkar ganska lätt.
Jag har provat att försöka göra svampmjöl av torkade med en stavmixer.
Det blev inte så ‘mjöligt’ utan mest som svampflis:) Men det går bra att använda i såser och grytor mm.
Det är sällan någon som man hittar som är dålig. Det är i så fall äldre, stora ex. som har blivit vattniga och mjuka. Om köttet känns torrt läderartat så är den ok.
Ja, jag hoppas att jag hittar mycket sådana för det verkar vara en väldigt god svamp!
Och, som du säger, så luktade dom väldigt gott när jag torkade dom.
Men jag vet inte om det var bara svart trumpetsvamp eller någon liknande jag fann sist, för en del av dom var mycket ljusare och såg annorlunda ut på undersidan av hatten.
Så här såg dom ut.
Jag har på flera ställen på senare tid läst (bla. i boken “Svamplycka” av Jens Linder & Pelle Holmberg) att Svart Trumpetsvamp kan bli besk om man torkar den. Har själv inte lagt märke till detta men det kan bero på att jag häller bort blötläggningsvattnet innan jag tillreder svampen vidare.
Jag har oxå hittat några små torra exemplar som jag inte riktigt vet om det är kruskantarell eller grå kantarell.
Bifogar bilder för jämförelser.
1. nya fyndet
2. kruskantarell från annan fyndplats
Det växte ek och lövsly ihop med nr 2, bara hassel vid nr 1.
foto: Bo E-son
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.