Elisabeth Jansson
30 aug 2009 kl. 23:51
En svamp som jag tycker mig ha sett i varenda skog och överallt är sammetsfotad pluggskivling eller om den heter svartfotad för den som inte visste det så blir det fina färger när man färgar ull.
Sedan svart trumpetsvamp i stora mängder,kantareller förstås och mycket doft taggsvamp.
Jag har bara gjort några få svampturer i skogen under hela sommaren. Så jag har inte så bra koll på vad som växer.
Men den pluggskivlingen har jag sett en hel del ex. av.
+ Något som jag tror är en sorts spindelskivling, gul-beige. Den växer precis överallt och i massor.
Idag har jag hitta stora mängder av Fårticka. Det är inte någon svamp som jag brukar plocka så den fick stå kvar.
I min region (Gästrikland) är det ett mycket bra svampår överlag, undantagen är då brunsopp och stensopp om man ser till de matsvampar jag brukar plocka. Det är ingen överdrift att säga att man utan problem kan fylla en korg med blandade matsvampar på mindre än en timme om man vill eller rent av snabbare om man har ett större plockningssortiment än vad jag har.
Kremlor överallt, tyvärr är det oftast stark röda saker som känns i munnen en vecka efteråt. Svarta trumpeter och Kantareller finns det ett stort överskott av. Gallsoppen dominerar sopplaget och den vita Flugsvampen har jag aldrig sett så mycket av tidigare. Föv aldrig, i mitt svampliv, sett så mycket svamp överhuvudtaget, både i kvantiteter och arter/sorter, nästan så att dem växer på hustaket.
Västerbotten:
Tallsopp i aldrig tidigare skådade mängder.
Efter flera dåliga år, äntligen gott om rimskivling igen.
Kamskivlingar, flera olika
Sammetsfotad pluggskivling - vet inte om de är fler egentligen, men mycket större än vanligt.
Samma sak med blå taggsvamp,
och ett bra år för orange taggsvamp också.
Här har det varit mest kantarellkonopp, men nu börjar strävsopparna komma igång för att inte tala om en fullkomlig explosion av spindlingar under senaste veckan.
Som nämnts oxå ovanligt många fynd av den sammets(svart-)fotade pluggskivlingen.
Men favoriter som stensopp och champinjoner har haft ett mycket magert år hittills…
Gallsopp, pluggskivling, mörkringad flugsvamp, vit flugsvamp, toppig giftspindling (vimlar det av). I matväg, kantareller och kremlor i mängd, nu plockar jag bara sill-k. Sandsoppen har haft sitt tror jag.Strävsopparna har börjat komma. Smörsoppen hann jag få med en del av förra veckan när de poppade upp från en dag till en annan. Nu är de redan dåliga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.