Jag har undrat förr och gör det nu igen. Varför plockar ni med er halva moder jord hem, varför rensar ni inte svampen i skogen? Jag kan förstå om man tar med sig något ex hem som man inte känner igen, då kan ju hela svampen tas med för artbestämningens skull men annars är det väl rätt onödigt att ta med all denna jord och icke ätbara delar hem och den övriga svampen i korgen blir smutsig och man får en massa onödigt jobb därhemma. Eller är det så att ni inte tar tillvara på det ni plockat utan visar bara upp det här på forumet?
Jag känner mig lite träffad eftersom jag gnällde häromdagen i rapporterna.
Jag skär alltid av “fötterna” och gör lite borstande, men innan jag trängt mig igenom tät torr granskog, krupit runt under buskar och halkat omkring i en bergsslänt så är min svamp inte i det tillståndet att det bara är att skölja eller steka.
Detta gäller då främst kantareller och skivlingar. Soppar är lättrensade.
Har aldrig förstått hur dom gör som kommer hem med 30-40 L Kantareller och är färdiga med allt innan kvällen.
Finns det knep som jag inte kan?
Det är nog inget du ska haka upp dig på JAS, det står folk fritt att rensa sin svamp var de nu känner för det.
Själv brukar jag grovrensa svampen i skogen eftersom det spar mig en del tid hemma, i mitt fall betyder det att jag skär bort de jordiga fötterna samt att jag skär snitt i hatten på stora soppar för att se om de är skäliga att plocka.
Att finrensa i skogen känns ganska lönlöst eftersom det alltid följer med nått i korgen hem vare sig man vill eller inte. Det som följer med hem blir jord ändå i slutändan eftersom jag komposterar mitt svamprens så jag har inte en gnutta dåligt samvete över de löv, kvistar eller vad det må vara som slinker med i bara farten.
Och nu är det dags att finrensa skörden från dagens cykeltur.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.