0 418 visningar

5 svar

Dofttaggsvamp?

gunhild Nordås

31 aug 2009 kl. 08:14

Som jag har luktat på taggsvampar under mina promenader på tallhedarna. Många har berättat om dofttaggsvampen men inte har jag hittat nån.
Nu har jag läst på på nätet och upptäckt att den växer med gran. Det blir till att söka på andra ställen än tallhedarna.

0

Elisabeth Jansson

31 aug 2009 kl. 10:43

Hej!

Det är väldigt gott om den i år
om du vill kan jag torka åt dig.
Det är bara frågan var man ska torka den för det doftar väldigt starkt.
Om det finns gott om den i en skog och vinden är åt rätt håll kan man känna doften i skogen.

0

anithau

31 aug 2009 kl. 12:35

Elisabeth!
Vad doftar den för något?

0

Elisabeth

gunhild Nordås

31 aug 2009 kl. 22:19

Jaa gör det! Skulle vara fint att ha en att lukta på. Den kanske doftar som min nordliga anisticka som jag brukar snusa på ibland.
Jag plockar och torkar en del tallgråticka, har jag skickat nån sån till dig? Den ger grön färg åt ullgarna.
Just nu torkar jag goliatmusseron det luktar också ganska starkt.

0

Doften!

Elisabeth Jansson

31 aug 2009 kl. 23:10

Hej på er!

Den doftar som palmolive tvål eller någon annan tvål lite åt lavendelhållet. Det finns en skivling som är blå-grön som
kommer ganska sent på säsongen som jag inte kommer ihåg just nu vad den heter (kanske dofttrattskivling är den åt grön blå hållet) den doftar ungefär som dofttaggsvampen.

Jag vet inte Gunhild var jag har din adress! Kan du skicka den till
naturtorp snabel a telia.com så ska jag plocka lite dofttaggsvamp och skicka till dig!

0

Tallgråticka!

Elisabeth Jansson

31 aug 2009 kl. 23:12

Glömde svara på den frågan,jag har aldrig färgat med den hittar bara enstaka ex här har du gott om den så tar jag gärna emot några!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone