Har läst någonstans att toppig giftspindling blir svart när den torkar.Någon här som kan bekräfta det? Plockade svamp i helgen och har fått för mig att jag fick med mig giftspindling, plockade ur dem innan tillagning,Är orolig för att vi ska ha fått i oss den iaf. Har sparat en och torkat den, den har inte blivit svart, snarare gul-orange.
Aj aj aj…
Tillbaka till svampboken och läsa på är mitt enda råd…
Hade svampkurs i helgen och just trattkantarellens förväxlingsrisk med den spetstoppiga var ett moment vi fick tillfälle att öva på!
Vi var överens om att färgerna är mycket lika, när man ser svampen från ovan, men att svampens konsistens och beskaffenhet i övrigt gör det tämligen enkelt att skilja dem åt, när man väl har den i handen.
Man kan ju oxå lära sig tänka på att tratten är en tratt ocxh toppen liksom en puckel så¨behöver man inte ens böja rygg…
Det kan vara MYCKET farligt att bara gå på färgseende när man plockar svamp!
Vi plockade kantareller, sonen hittade ett gäng gulröda skivlingar ,som han stoppade i korgen i tron att det var kantareller. Jag rensade ut dessa när vi kom hem och började sedan söka på nätet vad det kan ha varit för svamp. Som sagt hade den ingen knopp i mitten utan var kantarell formad fast lite mörkare, finns dock någon bild på giftspindling som liknar svampen vi plockade.
Toppig giftspindling, Cortinarius speciossissimus (=C. rubellus ss. auct.) blir inte svart vid intorkning. Den blir gulbrun till brun men mörknar inte nämnvärt.
Om du rensade ut dom före tillagningen, som du säger du gjorde, borde väl allt vara ok?
2 exempel på gulbruna arter utan spetstopp och bara svagt eller knappast giftiga:
1. Gulbrun spindling, C. limonius, som kan vara ganska lik. Bild bifogas.
2. Vanlig bitterskivling, Gymnopilus penetrans. Bilder finns i de flesta svampböcker.
Kan det vara sådana ditt barn plockat?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.