0 548 visningar

10 svar

Stokholms svampvänner

Hans v E

31 aug 2009 kl. 13:24

hade igår en exkursion till Ågesta (hassellundar).
Här är tre soppar därifrån.
Den första är en “höjdare” som ni får gissa på.
Den andra undrar vi om det är rödsopp.
Den tredje, mörkt brunsvarta strävsoppen rodnar först och svartnar sdan i köttet och är blå vid basen. Ingen björk syntes till. Vi tvekar mellan Leccinum variicolor och roseofractum. Hjälp.

0

MariaW

31 aug 2009 kl. 13:40

Den första kan det månne vara finluden stensopp?

0

Totte Gbg

31 aug 2009 kl. 18:31

Kan det vara Bronssopp?

0

Stefan hbg

31 aug 2009 kl. 18:41

Lägger min röst på en Rotsopp.

0

Lennart S

31 aug 2009 kl. 19:19

Utseende och reaktion i kött påminner en del om Leccinum duriusculum.

0

Michael Krikorev

31 aug 2009 kl. 21:00

1. Den första vet jag vad det är (eftersom Mattias har berättat), den har jag mest sett i eklandskapen i Östergötland (söder om Linköping), kul med fynd från Stockholmstrakten.

2. Jag tror det rör sig om rödsopp (Xerocomus rubellus). X communis kan vara snarlik men jag har fått för mig att den aldrig har en helt röd hattfärg som ung (hade underlättat att se unga ex.).

3. Jag lutar också åt Leccinum duriusculum som Lennart, den har ofta uppsvälld fot och kan ha en väldigt mörk hattfärg med dragning åt brunsvart. L. variicolor tror jag inte på. L. roseofractum har jag inte sett, men i FN innefattas den i L. scabrum.

L. melaneum är en annan mörk strävsopp men uppges inte vara blågrön i fotbasen. Efter din beskrivning tror jag som sagt på L. duriusculum.

Brun aspsopp (Leccinum duriusculum)

0

MariaW

31 aug 2009 kl. 21:41

Väntar med spänning på att läsa ifall min gissning på nummer ett stämmer (Finluden stensopp - Bolétus reticulátus) eller om jag var helt ute på fel spår.

0

Stockholms svampvänner

Hans v E

31 aug 2009 kl. 22:16

Då kan vi väl avslöja att ettan är gul strävsopp. Den ska vara funnen i Ågesta förr vad jag vet.
Duriusculum (brun aspsopp) fann vi också. Jag håller på melaenum, som väl är synonymt med roseofractum.
Här kommer yngre “rödsoppar” från samma tillfälle åt Michael. Lägg märke till grovt ådernät och att de inte blånar. Måste väl vara en annan art ser jag nu.

0

Stockholms svampvänner

Hans v E

31 aug 2009 kl. 22:26

Ursäkta stavfelet i rubriken förresten.

0

Stockholms svampvänner

Mattias Andersson

1 sep 2009 kl. 08:07

Jag tror att båda färgformerna (snusbrun och gråsvart) kan vara L. duriusculum, precis som Michael och Lennart säger. Formerna har samma matthet i hattstrukturen, blågrön fotbas och är hårda och kompakta.

0

Stockholms svampvänner

Michael Krikorev

1 sep 2009 kl. 13:09

Dina senaste bilder var ju intressanta Hans! Ser ut som en färgvariant av sammetssopp X. subtomentosus med det grova ådernätet på foten. Funga Nordica uppger att hattfärgen är väldigt variabel, från gul-olivbrun och sällsynt t.o.m. blodröd hatt. Har aldrig sett något liknande, men det ser iallafall inte ut som rubellus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone