hade igår en exkursion till Ågesta (hassellundar).
Här är tre soppar därifrån.
Den första är en “höjdare” som ni får gissa på.
Den andra undrar vi om det är rödsopp.
Den tredje, mörkt brunsvarta strävsoppen rodnar först och svartnar sdan i köttet och är blå vid basen. Ingen björk syntes till. Vi tvekar mellan Leccinum variicolor och roseofractum. Hjälp.
1. Den första vet jag vad det är (eftersom Mattias har berättat), den har jag mest sett i eklandskapen i Östergötland (söder om Linköping), kul med fynd från Stockholmstrakten.
2. Jag tror det rör sig om rödsopp (Xerocomus rubellus). X communis kan vara snarlik men jag har fått för mig att den aldrig har en helt röd hattfärg som ung (hade underlättat att se unga ex.).
3. Jag lutar också åt Leccinum duriusculum som Lennart, den har ofta uppsvälld fot och kan ha en väldigt mörk hattfärg med dragning åt brunsvart. L. variicolor tror jag inte på. L. roseofractum har jag inte sett, men i FN innefattas den i L. scabrum.
L. melaneum är en annan mörk strävsopp men uppges inte vara blågrön i fotbasen. Efter din beskrivning tror jag som sagt på L. duriusculum.
Brun aspsopp (Leccinum duriusculum)
Då kan vi väl avslöja att ettan är gul strävsopp. Den ska vara funnen i Ågesta förr vad jag vet.
Duriusculum (brun aspsopp) fann vi också. Jag håller på melaenum, som väl är synonymt med roseofractum.
Här kommer yngre “rödsoppar” från samma tillfälle åt Michael. Lägg märke till grovt ådernät och att de inte blånar. Måste väl vara en annan art ser jag nu.
Dina senaste bilder var ju intressanta Hans! Ser ut som en färgvariant av sammetssopp X. subtomentosus med det grova ådernätet på foten. Funga Nordica uppger att hattfärgen är väldigt variabel, från gul-olivbrun och sällsynt t.o.m. blodröd hatt. Har aldrig sett något liknande, men det ser iallafall inte ut som rubellus.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.