I söndags var vi ute med Studiefrämjandets svampkuyrs i Örebro och vi hittade en del både matnyttigt och annat samt några rejäla frågetecken som vi gärna skulle vilja ha tips på från guiden.
Här kommer första okända svampen:
gulaktigt kött, småfjällig hatt.
Höjd ca 7 cm. Växte på murken granrot på skogsstig i ledningsgata.
Det fanns gott om prickmusseron och olika spindelskivlingar i området. Stenig barrblandskog dominerad av gran.
Funderar på om det är nån närstående till prickmusseronen fast utan röda toner på hatten?
Andra förslag välkomnas!
foto: Bo E-son
Serie 2 gissar jag kan vara silkesmusseron.
Den växte i gräsmark nära motionspår i stenig björkdominerad ungskog. Grupp på 10-15 svampar blev ganska uppriven och examinerad av gruppen, men ingen hade något bestämt namn på den.
Doftade annars väldigt likt vårmusseronen vi lärde oss känna igen i våras.
Här kommer nästa serie (3)
foto: Bo E-son
Tack för svaren, Micke!
Trattskivling trodde jag faktiskt inte, den luktade som vårmusseron och var ganska aptitlig, så det var väl önsketänkande med silkesmusseron…ha ha
En fjällig spindling kände jag inte till, tack för tipset.
Vad tror du om de stora vanligare spindlingarna?
Är det vad vi trodde?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.