0 4385 visningar

14 svar

Erfarenheter av Evermat?

Kramfors

31 aug 2009 kl. 14:30

Bor ganska trångt och har begränsat utrymme för torkandet. Jag funderar på att skaffa en Evermat för att smidigt kunna torka i första hand svamp, men även bär, frukt etc.
Finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

0

Helge

31 aug 2009 kl. 14:39

Evermat…är det nåt som aldrig slutar växa???

Är ju vegetarian så man gillar ju evergreens…

0

Tanja i Gagnef

31 aug 2009 kl. 14:41

Jag har ingen själv, men vet att de som har torkapparater brukar vara väldigt nöjda med dem. Tänk på att om du torkar bär o frukt blir de inte lika krispiga som sådana som ingår i müsli t.ex (de är frystorkade) men till svamp funkar den jättebra.

0

Johan Sundsvall

31 aug 2009 kl. 14:47

Bättre än Evermat finns inte. Den klart bästa torken för svamp.

0

anithau

31 aug 2009 kl. 17:13

Jag håller på Evermat. Har haft min i 3 år, hur bra som helst.

0

solveig

31 aug 2009 kl. 17:57

Jag har haft min i minst 6 år och den är helt fantastisk, jag torkar även frukt tomater och morötter nyttigare än godis

0

Anders

1 sep 2009 kl. 11:39

Jag har haft min länge, säkert 10 år, och är jättenöjd. Enda problemet är att den låter rätt mycket, särskilt när den ibland får för sig att börja skallra. Används flitigt, mest till svamp och äppelringar.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 12:21

Jag köpte min nyligen och är hittills nöjd med den, en tork slår tidningspapper/varmluftsugn alla gånger…

Fast jag är inte nöjd med ollorna. Nätet bågnar så mycket att man måste vända det uppåt i ollan längst ner, och då blir det knappast plats för svamp. Skall höra av mig till tillverkaren om detta.

0

Anders

1 sep 2009 kl. 12:24

Jag har alltid haft näten uppåt på alla mina ollor, dvs. att de buktar uppåt. Har inte haft några problem med det.

0

Hasse L

2 sep 2009 kl. 13:48

Min Evermat är från mitten av 1970-talet. Fungerar lika bra nu som när den var nyinköpt. I och för sig har den vita färgen gulnat men den är helt funktionell. ett bra köp jag gjorde en gång i tiden som jag använt i alla år till svamp, frukt och grönsaker

0

Titti A

2 sep 2009 kl. 16:47

Har haft min första i mer än 10 år, den andra i 3 år. Helnöjd. Många av mina vänner har den också. Används till mycket mer än svamp. Det är en riktigt bra investering. Har även torkat blodpudding för att ha till hundgodis.
Ollorna ska bågna uppåt.

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 17:57

Hur torkar ni bär då, om ni inte fyller en hel olla? De lär rulla ut åt sidorna.

0

Peter, Linköping

Jenny Umeå

4 sep 2009 kl. 00:10

Det finns plana ollor att beställa från tillverkaren. De är tänkta för runda bär, tex. blåbär o lingon som annars bara rullar ut mot kanterna om ollan inte är helt fylld. De “bågnade” ollorna är jättebra om det man torkat har fastnat lite i gallret. Då är det bara att knäppa till på gallerbotten så lossnar allt. Gallret ska som sagt vara buktat uppåt vid torkning.

0

Inger

9 sep 2009 kl. 20:50

Hej Kramfors!
Jag hade tidigare en OBH Nordica svamptork men var inte nöjd då det var för trångt mellan “ollorna”. Köpte i dagarna en Evermat och torkade min svamp dubbelt så fort + att det är plats för nästan dubbelt så mycket svamp eller annat än i OBH Nordican. Ett klart plus för EVERMAT.

0

Lena

10 sep 2009 kl. 01:53

Jag har en Stöckli svamptork som jag är så otroligt nöjd med.
Ollorna är höga och jag har 7 stycken men man kan ha upp till 11 om man vill.
Kan givetvis torka allt möjligt i den.
Köpt av svampkonsulent som säljer i sin web-butik.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone