0 1490 visningar

16 svar

vit skivling mitt i stan

Bo E

31 aug 2009 kl. 16:03

Dessa växte i centrala Örebro på en innergård i en alldeles nyanlagd liten park, i ring runt en nyplanterad lönn. Höjd ca 5-7 cm.
De yngre rent vita, lite sidenglansiga, vilket gav mig tankar om silkesmusseron, men de unga var klockformade som små fjällskivlingar medan de äldre hade mer oregelbunden hattform och började få lite beige inslag. Skivorna vita till något sämsk-beigefärgade.
De var inte speciellt musseronliknande egentligen, och det närmast liknande jag funnit i litteraturen är i en gammal bok med tecknade bilder, alltså inte så tillförlitligt. Vit tofsskivling är tipset, men då ska de smaka sött. De hade mycket mild arom och ett smakprov gav tydlig association till kokta ägg!

Någon som har förslag eller kan bekräfta vit tofsskivling?

foto: Bo E-son

0

Karl S

31 aug 2009 kl. 22:09

Med brunaktiga skivor efter sporutveckling, är det enda jag kan komma på vit åkerskivling, Agrocybe dura.  Det är visserligen en tidig art, men kan nog komma senare oxo.

Jag har kollat på Dyntaxa efter “vit toftsskivling” men den finns inte med där.  Menade du Agrocybe?

0

Peter, Linköping

31 aug 2009 kl. 22:38

Jag måste säga att de liknar små champinjoner.

0

Irene A

31 aug 2009 kl. 23:24

Jag känner inte till något som heter vit tofsskivling. Det du har på bilden ser ut att vara champinjonfjällskivling, Leucoagaricus leucothites.

0

Draken

31 aug 2009 kl. 23:37

jag skulle ha gissat på att det var något från Coop som de kallar champinjoner

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 11:34

Ha ha… ja ni förstår nog att första anblicken ingav hopp om en familj läckra champinjoner…men sedan, vid noggrannare examinering blev jag tveksam.
Absolut ingen kryddarom, och så den milda äggsmaken… nä... jag vet inte vad jag ska tro.

Irene, är champinjonfjällskivling ätlig och god?

Jag misstänker att det kan finnas mycket att skörda på den gräsplätten om det nu skulle vara en ätlig art…????

Den vita tofsskivlingen beskrevs ju som så söt att den ej bör blandas med andra arter för den tar över helt?
Vad kan det vara? När jag tittar närmare på bilderna och beskrivningen så verkar dock sporpulvret hos tofsskivlingen färga skivorna betydligt mörkare än hos mina fynd, som även hos de utvuxna bara var blekbeige - sämskfärgade.
Fjällskivling är ju det som den mest liknar, speciellt i knoppstadiet.

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 11:38

Champinjonfjällskivling ska vara ätlig, men jag har aldrig provat den själv, så smakligheten får andra uttala sig om..

0

Karl S

1 sep 2009 kl. 11:40

Jag kan inte tro att det är champinjonfjällskivling, som har kritvita lameller även som utvecklad.  Det syns ju tydligt på bilden att sporerna är bunaktiga.

Tydligen något som måste lösas med mikroskop.

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 11:52

OK…ska inte äta dem då...

Men det vore spännande att få veta vad det är, kanske man bör gå tillbaka och se om skivorna fått mörkare färg efter några dagar nu…
återkommer…

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 11:54

Campinjonfjällskivling har rosa sporer. Förr eller senare märks det även på skivorna..

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 11:37

Boken som nämner vit tofsskivling heter rätt o slätt Svampboken är skriven av Ulf Almroth och har årtalet 1951.

Jag hade dock fel angående hans smakråd, han menade att den SKA blandas i blandsvamp för att den blir för söt för sig själv!

Tyvärr ingen latin i boken…

0

Irene A

2 sep 2009 kl. 11:45

Jag kan inte komma på vad den där vita tofsskivlingen ska kunna vara.
Kan du inte fotografera bilden ur boken och visa den här? (ingen copyright på den längre)

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2009 kl. 12:02

Pholiota praecox - hette den då.

0

här är den

klas jaederfeldt

2 sep 2009 kl. 12:03

antagligen Tidig åkerskivling eller Vit åkerskivling

0

här är den

Irene A

2 sep 2009 kl. 12:07

Aha, mysteriet löst! Någon slags tidig åkerskivling mao. Tack, Jan och Klas för hjälpen, då behöver jag inte grubbla mer över den.

0

här är den

Bo E

2 sep 2009 kl. 18:32

Tack klas!

Var nästan på väg att plocka fram kameran, men du hann före!

Det är samma bok.

Ingen som tror att mina “äggsmakande vita skivlingar” är den då?

Nej, jag tror själv mest på den lilla fjällskivlingen som du bifogade bild på.
Mycket lika fast din var lite mer anfrätt.

0

här är den

Bo E

4 sep 2009 kl. 13:32

Idag återvände jag till platsen. Gräsmattan var nu delvis uppgrävd och nytt gräs verkar ha såtts i de mossigaste delarna, och inga svampar stod kvar runt lönnen, förmodligen har gräsklippare gått fram där.
Men de jag lagt upp för fotografering fanns kvar och hade antagit en gulblek kulör med tydligt lergråbruna skivor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone