Dessa växte i centrala Örebro på en innergård i en alldeles nyanlagd liten park, i ring runt en nyplanterad lönn. Höjd ca 5-7 cm.
De yngre rent vita, lite sidenglansiga, vilket gav mig tankar om silkesmusseron, men de unga var klockformade som små fjällskivlingar medan de äldre hade mer oregelbunden hattform och började få lite beige inslag. Skivorna vita till något sämsk-beigefärgade.
De var inte speciellt musseronliknande egentligen, och det närmast liknande jag funnit i litteraturen är i en gammal bok med tecknade bilder, alltså inte så tillförlitligt. Vit tofsskivling är tipset, men då ska de smaka sött. De hade mycket mild arom och ett smakprov gav tydlig association till kokta ägg!
Någon som har förslag eller kan bekräfta vit tofsskivling?
foto: Bo E-son
Ha ha… ja ni förstår nog att första anblicken ingav hopp om en familj läckra champinjoner…men sedan, vid noggrannare examinering blev jag tveksam.
Absolut ingen kryddarom, och så den milda äggsmaken… nä... jag vet inte vad jag ska tro.
Irene, är champinjonfjällskivling ätlig och god?
Jag misstänker att det kan finnas mycket att skörda på den gräsplätten om det nu skulle vara en ätlig art…????
Den vita tofsskivlingen beskrevs ju som så söt att den ej bör blandas med andra arter för den tar över helt?
Vad kan det vara? När jag tittar närmare på bilderna och beskrivningen så verkar dock sporpulvret hos tofsskivlingen färga skivorna betydligt mörkare än hos mina fynd, som även hos de utvuxna bara var blekbeige - sämskfärgade.
Fjällskivling är ju det som den mest liknar, speciellt i knoppstadiet.
Tack klas!
Var nästan på väg att plocka fram kameran, men du hann före!
Det är samma bok.
Ingen som tror att mina “äggsmakande vita skivlingar” är den då?
Nej, jag tror själv mest på den lilla fjällskivlingen som du bifogade bild på.
Mycket lika fast din var lite mer anfrätt.
Idag återvände jag till platsen. Gräsmattan var nu delvis uppgrävd och nytt gräs verkar ha såtts i de mossigaste delarna, och inga svampar stod kvar runt lönnen, förmodligen har gräsklippare gått fram där.
Men de jag lagt upp för fotografering fanns kvar och hade antagit en gulblek kulör med tydligt lergråbruna skivor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.