i bokskog utan før aarhus næra kattegatt fann vi i går 2 mærkliga svampar. mycket tunn fot, ca 1 mm, svart hård och ca 10 cm høg. hatten med skivor under var gråbrun och cirka 4 cm i diameter.svampen liknade ett solparasoll i miniatyrog doftade tydligt av vitløk. någon som vad det kan vara . har tyværr ingen
bild
dærutvøver fandt jeg mine første karl johan som vokser sammen med bo. ær det finluden stensopp den kallas før också. smakade førstræffligt rå skuren i tunna skivor til picnicen på stranden efter badet.
annars fortsætter svampen att poppa upp i den egentliga svampskogen i jylland. 15 kg rensat av kantarell bleg taggvamp, tegelsopp och trattkantareller i fredags, og det mesta var kantarell !! men bara 1 mycket liten karl johan dær. finns det fortfarande chans att karl johan skall vakna ordentligt i år eller ær det kørt ?
Eftersom foten anges som svart och hård är det stor lökbrosking, Marasmius alliaceus det handlar om. Men det kanske kvittar, båda arterna anses av en del kunna användas som krydda.
Personligen tycker jag de luktar hemskt, och skulle aldrig få för mig att smula det i maten. ;)
Ja som du själv sa så finns jag ju kvar här! Hahaha
Jag använder den som krydda, har kokt egen grönsaksbuljong med lite broskingar i, gott! Om den är nyttig, tja, efter torkningen finns där ju knappt nånting kvar! ;)
Testa en riktigt god rödvinssky ( jag lägger då svamparna i en tekula) koka med nån skiva rökt fläsk eller bacon, krydda med timjan, knaperstekta lammkotletter och krämig rotfruktsgratäng… Fredagsmiddan klar!
mange tak før vænliga svar. så var det ju godt att jeg tog de vitløgsdoftande svamperne med hjem , har nu lagt hatterne til att tørre. alltid trvilgt att ha udvidgat sit svampområde.
i sommar har det så blivit 2 nya som jeg har provat. løkbroskskivlingen och finluden stensopp.
någon annan hær som gjort några landvinningar i sommar inom svampegastronomiens værlden ?
den danske…
Tja, kungschampinjonen är fortfarande en favorit, men tyvärr inget bra champinjonår här.
Helstekt hatt av kantkremla var en höjdare…den håller ju konsistensen bättre än t ex helstekt hatt av stolt fjällskivling som jag testade sida vid sida.
Annars mest smörbrynta kantareller, en klassiker som alltid funkar tycker jag.
Helena, tack för receptet.
Jag ska testa det så snart jag hittar lökbrosking igen!
Till dess blir det vitlök på “riktigt”!
Märker att den oxå är riktigt god att torka, smakewn blir intensivare men mindre skarp, om ni förstår vad jag menar.
Det blir lite ofrivilligt torkade flis av vitlök ibvland så jag gjorde upptäckten mer av en slump!
Jag har plockat svavelticka för första gången, ätit både currystuvad och med grädde och camembert. Det var jättegott! Men jag lärde mej att endast använda de mjuka delarna, den blir inte “mörare” av att kokas! :(
Alltså, jag ska inte vara så gniden nästa gång, utan skära bort allt det hårda!
Hej Peter!
Det är riktigt att den informationen kommer från Michael Krikorew och den fick jag redan för ett halvår sedan. Om jag minns rätt var beskedet då att han är icke önskvärd fram till november 2010.
Därefter har per d regelbundet återkommit i andra skepnader, nu senast som “den danske svampe”.
Bengt, att det är per d råder knappast några tvivel om, men om han skall vara avstängd fram till november 2010 vet bara Michael. Du säger att du vet, men som du säkert förstår kan vi andra inte veta om det verkligen stämmer.
Några officiella svarta listor existerar inte, och om du vill att per d skall förbli avstängd (om det nu är fallet) oavsett alias så föreslår jag att du tar detta direkt med Michael istället för att ta upp det i en tråd. Du anar nog vilken responsen kommer att bli här.
Det enda jag vill med de här inläggen är att hålla de eviga bråken borta från forumet, och jag tar inte sida för endera parten. Det här är inget angrepp på dig, Bengt.
Jag har bara påpekat att han är tillbaka och kommer inte vidare att kommentera detta. Jag kommer inte heller att ha någon offentlig dialog med honom på detta eminenta forum så ingen behöver vara orolig för att jag ska ställa till med något obehag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.