0 626 visningar

25 svar

vitløksdoftande svamp ??

den danske svampe

31 aug 2009 kl. 16:27

i bokskog utan før aarhus næra kattegatt fann vi i går 2 mærkliga svampar. mycket tunn fot, ca 1 mm, svart hård och ca 10 cm høg. hatten med skivor under var gråbrun och cirka 4 cm i diameter.svampen liknade ett solparasoll i miniatyrog doftade tydligt av vitløk. någon som vad det kan vara . har tyværr ingen
bild

dærutvøver fandt jeg mine første karl johan som vokser sammen med bo. ær det finluden stensopp den kallas før också. smakade førstræffligt rå skuren i tunna skivor til picnicen på stranden efter badet.

annars fortsætter svampen att poppa upp i den egentliga svampskogen i jylland. 15 kg rensat av kantarell bleg taggvamp, tegelsopp och trattkantareller i fredags, og det mesta var kantarell !! men bara 1 mycket liten karl johan dær. finns det fortfarande chans att karl johan skall vakna ordentligt i år eller ær det kørt ?

0

Helena i Lund

31 aug 2009 kl. 16:44

Det är lökbrosking! Trampar man runt bland boklöven, så doftar det fantastiskt gott i skogen! Torka hattarna, och smula ner i sås, köttfärs, eller soppa tex, jättegott!

0

Bo E

31 aug 2009 kl. 16:44

Lökbroskskivling gissar jag.

Har hittat liknande små svampar dels med tydlig smak av stekt gul lök och andra med tydlig smak av rå vitlök.

Har inte vågat använda dem i mat.

Minns inte om det finns åsikter om deras ätlighet här på guiden.

0

Bo E

31 aug 2009 kl. 16:45

Ha ha Helena var strax före mitt inlägg fast ändå inte…näää.. jag har inte vågat testa.

Är hon säker på att de är nyttiga???

0

Tony S

31 aug 2009 kl. 16:59

Eftersom foten anges som svart och hård är det stor lökbrosking, Marasmius alliaceus det handlar om. Men det kanske kvittar, båda arterna anses av en del kunna användas som krydda.
Personligen tycker jag de luktar hemskt, och skulle aldrig få för mig att smula det i maten. ;)

0

Robban O-hamn

31 aug 2009 kl. 17:00

Jag käkar torkad Lökbroskskivling.

0

Bo E

31 aug 2009 kl. 17:04

Tack!

Ni har ju varit med ett tag så då är det väl ingen fara!
Ska testa om jag hittar den.

Funkar den mot mygg o fästingar oxå...ha ha…

0

Stefan hbg

31 aug 2009 kl. 17:07

Var det en sån här är det en Stor lökbrosking. Finns lite recept här om hur man kan blanda den i köttbullssmeten.

0

vitløksdoftande svamp Bo?

Helena i Lund

31 aug 2009 kl. 17:14

Ja som du själv sa så finns jag ju kvar här! Hahaha
Jag använder den som krydda, har kokt egen grönsaksbuljong med lite broskingar i, gott! Om den är nyttig, tja, efter torkningen finns där ju knappt nånting kvar! ;)
Testa en riktigt god rödvinssky ( jag lägger då svamparna i en tekula) koka med nån skiva rökt fläsk eller bacon, krydda med timjan, knaperstekta lammkotletter och krämig rotfruktsgratäng… Fredagsmiddan klar!

0

stor lökbrosking

Birgitta F

31 aug 2009 kl. 20:57

så här såg mina ut i fjol

I bokskogen man känner lukten på långt håll

0

stor lökbrosking

den danske svampe

1 sep 2009 kl. 11:29

mange tak før vænliga svar. så var det ju godt att jeg tog de vitløgsdoftande svamperne med hjem , har nu lagt hatterne til att tørre. alltid trvilgt att ha udvidgat sit svampområde.

i sommar har det så blivit 2 nya som jeg har provat. løkbroskskivlingen och finluden stensopp.

någon annan hær som gjort några landvinningar i sommar inom svampegastronomiens værlden ?

0

stor lökbrosking

Bo E

1 sep 2009 kl. 13:46

den danske…
Tja, kungschampinjonen är fortfarande en favorit, men tyvärr inget bra champinjonår här.
Helstekt hatt av kantkremla var en höjdare…den håller ju konsistensen bättre än t ex helstekt hatt av stolt fjällskivling som jag testade sida vid sida.
Annars mest smörbrynta kantareller, en klassiker som alltid funkar tycker jag.

Helena, tack för receptet.

Jag ska testa det så snart jag hittar lökbrosking igen!
Till dess blir det vitlök på “riktigt”!
Märker att den oxå är riktigt god att torka, smakewn blir intensivare men mindre skarp, om ni förstår vad jag menar.
Det blir lite ofrivilligt torkade flis av vitlök ibvland så jag gjorde upptäckten mer av en slump!

0

stor lökbrosking

Bengt Sandh

1 sep 2009 kl. 14:42

per d, den dansk svampe, varför skriver du inte på svenska?

0

stor lökbrosking

konstapel X, språkpolisen

1 sep 2009 kl. 15:49

han har väl en dansk skrivmaskin skulle jag tro..

öhhh tangentbord heter det nuförtiiiin…

0

ny landvinning

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 06:29

Jag har plockat svavelticka för första gången, ätit både currystuvad och med grädde och camembert. Det var jättegott! Men jag lärde mej att endast använda de mjuka delarna, den blir inte “mörare” av att kokas! :(
Alltså, jag ska inte vara så gniden nästa gång, utan skära bort allt det hårda!

0

Bengt Sandh

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 06:33

Tror du verkligen att det är Per D. som skriver under sign. den danske svampe? Jag kan inte märka ett uns av ironi, inte en
enda elakhet, och inte ett enda personligt angrepp i 2 inlägg! ;)

0

stor lökbrosking begt sandh

den danske svampe

2 sep 2009 kl. 19:18

bent vad ær dit problem med at den danske svamp skriver paa dansk og ikke paa svensk ? ka du slet ikke førstå dansk bengt ??

0

Grethe F

2 sep 2009 kl. 20:36

men så stav på Dansk då

0

Bengt Sandh

2 sep 2009 kl. 22:04

Är det ingen mer än jag som kan konstatera att den avstängde per d, alias trompette de morts, tomaten och den danske svampe åter är i farten? Han är avstängd och skälen till detta är mycket klara.

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 22:10

Benght, den enda som kan avgöra om någon skall vara avstängd från att posta på forumet är Michael Krikorev. Du uttalar dig säkert om att per d skall vara just avstängd, kommer den informationen direkt ifrån Michael?

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 22:13

Ursäkta felstavningen, Bengt.

0

Bengt Sandh

2 sep 2009 kl. 22:21

Hej Peter!

Det är riktigt att den informationen kommer från Michael Krikorew och den fick jag redan för ett halvår sedan. Om jag minns rätt var beskedet då att han är icke önskvärd fram till november 2010.

Därefter har per d regelbundet återkommit i andra skepnader, nu senast som “den danske svampe”.

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 22:32

Bengt, att det är per d råder knappast några tvivel om, men om han skall vara avstängd fram till november 2010 vet bara Michael. Du säger att du vet, men som du säkert förstår kan vi andra inte veta om det verkligen stämmer.

Några officiella svarta listor existerar inte, och om du vill att per d skall förbli avstängd (om det nu är fallet) oavsett alias så föreslår jag att du tar detta direkt med Michael istället för att ta upp det i en tråd. Du anar nog vilken responsen kommer att bli här.

Det enda jag vill med de här inläggen är att hålla de eviga bråken borta från forumet, och jag tar inte sida för endera parten. Det här är inget angrepp på dig, Bengt.

0

Bengt Sandh

2 sep 2009 kl. 22:43

Jag har bara påpekat att han är tillbaka och kommer inte vidare att kommentera detta. Jag kommer inte heller att ha någon offentlig dialog med honom på detta eminenta forum så ingen behöver vara orolig för att jag ska ställa till med något obehag.

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 22:49

Hoppas att du inte tog illa upp av mina inlägg, Bengt. Det har aldrig varit meningen.

Din inställning att inte inlåta dig i tvekamp på forumet igen är berömvärd och fungerande.

0

den danske svampe

3 sep 2009 kl. 11:37

grethe f, vad med om du høll dig til att diskutera svamper her i stællet før at kritisera andras stavning och lufsa runt som en lille gravhund i bengts fotspår ?? tror stæmningen skulle bli meget mere behaglig hær då.

mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone