Hej!
Vilka roliga fynd du gjort.
Nu har jag svarat utförligt två gånger på dina taggsvampar men varje gång har inlägget försvunnit när jag hämtat länkar nu skriver jag bara lite kort för jag är på väg ut i skogen.
Visst är det raggtaggsvampen som du hittat.
Phellodon tror jag är en Hydnellum på sista bilden smaka på den ferrugineum eller peckii de varierar otroligt och är de torra kommer det inga röda droppar.
Bildsvit två tycker jag är mycket intressant de flesta sarcodon får fjäll eller spricker men din är slät läs om slät taggsvamp och sammetsluden taggsvamp svårt att säga när svampen är gammal.
Torka den och skriv upp karaktärer när den är färsk smak doft taggar färg struktur m.m.
Storlek när den är färsk är också väldigt vägledande.
Det finns ingen fjällig taggsvamp på dina bilder.
Det finns ett jättebra häfte med bilder som heter åtgärdsprogram för fjälltaggsvampar det har länstyrelsen hämtas på nätet också tror jag.
Där finns bra beskrivningar så man kan nästan komma fram till vad det är utan mikroskopering men det måste dock göras så att det är bekräftat.
Här kommer en länk från ditt län!
Vi hörs!
Skogen väntar…
http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/amnen/naturvard/djurvaxter/Fjalltaggsvampar.htm
Enligt Johan Nitare har “modestum” de senare åren hittats i Östergötland, bl.a. något ex som var mycket likt mitt fjolårs-.
Färgen på ditt ex, Svampstaff är väl ngt märklig - för “båda” arterna.
Elisabeth, gör som jag;); skriv ‘viktigare’ inlägg i ett ordbehandlingsprogram, spara med trådnamn och allt i ett bra bibliotek, exvis “Svampguiden”! och kopiera sedan “hit”
Tack Jan för tipset om att skriva inlägget i ett annat program och sedan kopiera,mycket smart!
Idag har jag kollat mina taggsvampar och ramarior det var helt sanslöst i skogen.
Jag har aldrig sett så mycket violgubbe och sarcodon “modestum” eller om det är glaucopus.Det fanns i alla olika stadier.
Dofttaggsvamp,och gul fanns det i mängder.
Jag ska lägga ut bilder en annan dag.
Svampstaff vilka otroliga marker du har att ströva och hitta sällsynta fynd. Tårtickan har jag aldrig sett i verkligheten.
Jag har funderat på din andra bildsekvens på den taggsvampen som är alldeles svartbrun men jag blir inte klok på den!
Fanns det inga yngre exemplar,vilket träd växte den vid? Har du smakat och luktat på den?
Tack för att du samlar lystickor till mig jag ska dela med mig till Lena M också säg till när du vill ha adressen.
Om du menar den sista bilden jag tycker att den inte ser så slät ut svartvit känner du igen på den tunna foten.
Växte Ramarian den gula fingersvampen tillsammans med taggsvampen eller är den ditlagd?
Läs inlägget 4 taggsvampar som Gunhild har skrivit jag skrev lite allmänt om taggsvampar där.
Jag tror inte att det är koppartaggsvamp den brukar ha längre fot och växa flera tillsammans.
Hos mig har jag aldrig hittat den tillsammans med raggtaggsvamp.
Om du beskrev svamparna som du hittat lite mer med storlek på hatt fot ev färg vid basen skog du hittat den doft och smak så skulle jag kunna hjälpa dig att tipsa dig om namn,men med bara en bild är det omöjligt med vissa sarcodon.
Hittade du några taggsvampar idag?
Nu har jag funderat och kollat mer.
Bildomgång två den mörka svampen ,är bilden efter att den är vänd?
det verkar som om den har två fötter och ev,har den flera hopvuxna hattar,då kan det vara Sarcodon Lundelli koppartaggsvamp,jag tycker bara att den är lite för slät,men mina sarcodon som vanligtvis brukar ha småfjäll när de blir äldre har inte det i år och det tror jag beror på att de växt så snabbt och värmen.
Bildomgång tre bild 1 och 2 kan du säga ungefärlig storlek och är den kompakt smak? doft?
Jag vill veta?
Finns det ingen mer som kan engagera sig????
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.