Självklart, Jan. Svampstaff hade ju bara visat typisk gallsopp från början.
När det gäller sammetssoppen, kanske man ska titta lite närmare på dem i fortsättningen. Här finns en hel del läsning om släktet, och en nyckel där det som vi brukar kalla sammetssopp har delats upp i tre arter: subtomentosus, ferrugineus, chrysonemus.
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf
på den varmbruna färgen på hatt och fot (kan variera lite), de gula rören samt att den blånar rätt kraftigt vid tumning.
Och den är god, tycker jag.
Jag tänkte först gallsopp på den första, med tanke på nätet på foten och jag håller nog fast vid det. En aningens torr? Smaka lite på den - du spottar säkert ut och tycker den är bitter. Och sammetssopp på den andra soppbilden. Men det har du ju fått svar på redan=)
Hoppas sommaren varit bra för dig/er och fina hunden!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.