0 650 visningar

23 svar

Brunsopp och..

svampstaff

31 aug 2009 kl. 18:51

Jätteröksvampar.

0

Godis är gott

31 aug 2009 kl. 18:57

Men det där är väl ändå inte brunsopp, eller ändrar sig rörlagret så till den milda grad med åldern?

0

Peter, Linköping

31 aug 2009 kl. 19:03

...och busksvamp!

0

Stefan hbg

31 aug 2009 kl. 19:04

Tycker nästan det liknar en gallsopp på sista versen

0

svampstaff

31 aug 2009 kl. 19:18

Nä fan Stefan, dom var så hårda o fina?

0

svampstaff

31 aug 2009 kl. 19:20

Men vi skippar dom, inget att lägga energi på.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2009 kl. 20:00

Typisk gallsopp. Det var väl roligt att hitta sån?!

0

Godis är gott

31 aug 2009 kl. 20:12

Men hallå! Inget att lägga energi på... Jag vill veta om det kan vara brunsopp för i så fall har jag plockat nåt helt annat i tron att det varit brunsopp.

0

svampstaff

31 aug 2009 kl. 20:29

Gallsopp fanns det massor, men bara två hårda bruna under en gran.Växte ihop med såna här.

0

Kjell A

1 sep 2009 kl. 10:00

Ja nog ser den sista ut som en typisk brunsopp för mig.

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 10:08

De senaste var väl typisk sammetssopp i alla fall?

0

MariaW

1 sep 2009 kl. 10:18

Nog tycker jag den sista ser ut som sammetssopp iallfall. Det är väl inte speciellt många soppar som har alldeles saffransgula rör och den bruna nyansen på hatten?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 10:30

Jag menade givetvis bara att gallsoppen är en typisk sådan!

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 10:49

Självklart, Jan. Svampstaff hade ju bara visat typisk gallsopp från början.

När det gäller sammetssoppen, kanske man ska titta lite närmare på dem i fortsättningen. Här finns en hel del läsning om släktet, och en nyckel där det som vi brukar kalla sammetssopp har delats upp i tre arter: subtomentosus, ferrugineus, chrysonemus.

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 11:17

...och jag har “förstått” att också ‘brunsoppen’ är ett komplex!

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 11:21

Gallsopp, jätteröksvamp, grå fingersvamp och sammetssopp gissar jag på svampstaffs bilder i nämnd ordning…

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 12:25

Busksvamp!

0

buffy

1 sep 2009 kl. 14:21

De första är gallsopp, den andra soppen är inte heller brunsopp. Här finns ofta mkt brunsopp, det är en förtjusande svamp enl min mening. De blir som vackert offwhite papper när man torkar dem i tunna skivor.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 14:26

Buffy, vinner brunsoppen på torkning i samma grad som t.ex. sandsopp?

0

Peter, Linköping

MariaW

1 sep 2009 kl. 14:39

Brunsoppen vinner lika mycket på torkning som Stensopp.

0

Peter, Linköping

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 14:59

OK, mer koncentrerad smak då, men ingen “ny” svamp?

0

Ceremon

1 sep 2009 kl. 17:20

definitivt ingen gallsopp!!

0

Brunsopp är lätt att känna igen

Eva K

1 sep 2009 kl. 18:06

på den varmbruna färgen på hatt och fot (kan variera lite), de gula rören samt att den blånar rätt kraftigt vid tumning.
Och den är god, tycker jag.

Jag tänkte först gallsopp på den första, med tanke på nätet på foten och jag håller nog fast vid det. En aningens torr? Smaka lite på den - du spottar säkert ut och tycker den är bitter. Och sammetssopp på den andra soppbilden. Men det har du ju fått svar på redan=)

Hoppas sommaren varit bra för dig/er och fina hunden!

0

Brunsopp är lätt att känna igen

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 19:07

I tur och ordning har Stefan hbg, Jag, Irene, buffy, Bo E och EvaK sagt att den första är gallsopp. Är det inte då lika så gott att den får vara det…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone