0 256 visningar

6 svar

Vilken svamp?

Jonas Magnusson

16 aug 2006 kl. 09:59

Hej!
Jag kan inte mycket om svampar men när jag var ute i skogen häromdagen så fick jag syn på denna svamp, den riktigt lyste i gul-orange och den växte på ett träd som hade fällts av stormen för ett och ett halvt år sedan.
Är det någon som vet vad det är för något??

0

Irene A

16 aug 2006 kl. 11:31

Svavelticka, Laetiporus sulphureus, vanligast på ek.
Vad är det för träd den växer på?

0

Bo E

16 aug 2006 kl. 12:58

Verkar vara ett bra år för svaveltiuckor i år.
Hittade för första gången denna på ekstubbe utanför stan i söndags. Annars är den vanlig i stadsmiljö på främst pilträd och jag har även sett den på kastanj och valnöt.

0

Jonas

16 aug 2006 kl. 18:14

Tack för hjälpen!
Jag tror att det var en Ask, faktiskt.

0

Yvsan

16 aug 2006 kl. 18:54

http://swedish.naturalhistory.museum/kbo/krypt/eksvamp/welcome.html.se

Kolla där! Jag tänkte faktiskt också fråga vad det är för svamp. Såg ett jättefint ex på ett träd igår. Det lyste riktigt om den. Jättevacker…

0

Tina Nordberg

16 aug 2006 kl. 22:01

Har någon smakat dem. Påminner de om Kyckling ?

0

Bo E

17 aug 2006 kl. 11:26

Jag upplever att den har tre olika stadier.
1. mjuk och konsistens “svamp”.
Fungerar bra som stekt och wokad.
2. lite fastare konstistens, typ kycklingfilé eller snarare quorn-svamp.
Passar bra i grytor t ex.
3. Fastare ju längre mot foten man skär.
När det börjar bli lite känsla av sågspån tycker inte jag den är så intressant längre, men kanske blir den ätbar med längre tillagningstid.

Sen blir den helt torr och brun och inte särskilt intressant att ens plocka.
Den ska ha mjuka och klargula “tungspetsar”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone