0 776 visningar

29 svar

Fler från tallheden

gunhild Nordås

1 sep 2009 kl. 15:27

Vilken musseron har jag på bilden den växer på goliatmarker?
Dom andra färgsvamparna är jag säker på.

0

gunhild Nordås

1 sep 2009 kl. 15:31

Nu körde det ihop sig. Fler bilder.

0

Skogsfrun i Obbola

1 sep 2009 kl. 16:14

Vilket berg är det?

0

gunhild Nordås

1 sep 2009 kl. 16:39

Blåberget i Bjurholm.

0

Irene A

2 sep 2009 kl. 00:38

Musseronen ser ut att vara Tricholoma roseoacerbum, ganska lätt att känna igen: gräddgul med rosabrun, lite strimmig hatt. Den finns här och var på de finaste tallhedarna. Den har ingen officiellt namn, men namnet tallmusseron brukar användas på den. Det känns i alla fall bättre än en översättning av det finska juustovalmuska (ostmusseron).

0

Karl S

2 sep 2009 kl. 10:09

Festligt, den arten har jag aldrig stött på, men den borde ju finnas på våra tallhedar i Dalarna.  I Gallis Tricholoma-bok står det att den växer med kastanje och andra lövträd.  Irene, tror du att det är samma?

0

Irene A

2 sep 2009 kl. 11:19

Karl, jag har funderat över det själv och vågar inte svära på att det är originalarten som vi har här. Jag har inte lyckats hitta Rivas originalbeskrivning heller.

Men det är en utbredd uppfattning att det är roseoacerbum som hittas på torra tallhedar (Finland, Canada bl.a.)
i sällskap med Cortinarius quarciticus, Lactarius musteus, Boletopsis grisea, Tricholoma matsutake, focale etc.

Eftersom arten är upptagen under det namnet i Funga Nordica, kanske frågan ska ställas till Morten Christensen & Jacob Heilmann-Clausen. Jag har skickat exsickat till dem, men inte hört något mer sen. När de kommer ut med boken om Tricholoma i serien “Fungi of Northern Europe”, kanske vi får ett klarare besked..?

0

Karl S

2 sep 2009 kl. 22:02

Ja, bilden i Galli är ju onekligen nästan identisk med Gunhilds bild. — Det gäller: ut på tallhedarna och leta!  Jag var idag på Rättviksheden med Bellù (som en del av er känner) och svamparna börjar vakna upp på heden.  Som italienare bör han väl kunna nosa rätt på den…

0

Irene A

2 sep 2009 kl. 22:25

Jag har aldrig sett roseoacerbum i Dalarna, men nån gång ska väl vara den första? Följearter där jag har hittat den (förutom de jag nämnde tidigare), har bl.a. varit blå taggsvamp, gräddspindling och skrovlig taggsvamp.

En annan tallhedsart som jag försöker hitta, är den bleka riddarmusseronen, Tricholoma ulvinenii.
Är nästan säker på att jag har sett den för ett par år sen, men ännu inte sparat någon kollekt. När man går på tallhedarna häruppe så här års, blir svampkorgen ändå så proppfull av goliatmusseroner :-)

0

Fler från tallheden Irene

gunhild i Kåddis

2 sep 2009 kl. 23:01

Tack Irene för namnet på ostmusseronen. Ja det finns mycket riddarmusseroner på tallhedarna nu man kanske skulle spana efter den bleka. Kännetecken?
Du har rätt om goliatmusseronerna dom tynger ordentligt i korgen man får se till att gå en krok så det blir nära till bilen. men det är inte på alla hedar som den finns ännu.

Goliatmusseron Tricholoma matsutake

0

Fler från tallheden Irene

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 23:04

Jag som aldrig hittat eller ens letat efter goliatmusseronen (det är ju inte riktigt mina trakter), är den nåt att stå efter, smakmässigt?

0

johan

2 sep 2009 kl. 23:18

Hej!!!

En liten fråga från en “kantarell plockare” - Finns denna svamp på tallhed söderut typ Hökensås i västra götaland?

hälsn Johan i Småland

0

blek riddarmusseron

Irene A

2 sep 2009 kl. 23:32

är inget officiellt svenskt namn på Tricholoma ulvinenii (fast jag tycker att det borde passa bra, en ren översättning av den finska namnet). Jag misstänker att arten lätt kan förväxlas med riddarmusseron. Den ska bara vara blekare på hatt, fot och skivor, med samma mjölliknande doft och milda smak, men lite slankare och mer långfotad.

0

Peter

Birgitta F

2 sep 2009 kl. 23:56

Jag har bara ätit bråkdelar av mina 4 ännu men när du väl ser den vet du vad du har framför dig…den doftar underbart, bohuslän relativt kustnära.
Någon annan la in en bra länk om var den kan finnas i södra sverige

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Lotta/bilder5.htm

har letat men mina ex stod helt plötsigt bara där på mina naturliga “jaktmarker” ....

0

Peter

Skellefteå

3 sep 2009 kl. 06:53

Peter: Nog kan du hitta goliat i dina trakter också (om än inga mängder): http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

Hur smaken på goliat upplevs kan du bland annat läsa om här (nummer 4): http://taffel.se/artiklar/taffelse-rekommenderar-100-saker-att-ata-innan-du-dor

0

Peter

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 07:07

Har hittat i Finspång, Simonstorp (Brevik) och Ydre. Leta på du!

0

Peter

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 07:40

Dags att ge sig ut på tallheden då!

0

Peter

Skellefteå

3 sep 2009 kl. 08:01

Peter: Nja, inte tallhed för dig kanske, snarare då tallhällmark, enligt länken ovan

0

Peter

Skellefteå

3 sep 2009 kl. 08:20

Karl S: Ja, musseroner och tallhedar verkar kunna locka mykologer från alla möjliga länder.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2009/08/sydkoreansk-forskare-studerar-svensk.html

0

Peter

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 08:34

Skellefteå = Agneta från Taffel?

0

Peter

Skellefteå

3 sep 2009 kl. 15:30

Peter: Knappast! Skellefteå är man och bor just i nämnda stad. Agneta borde vara en kvinna och hon bor säkert inte i Skellefteå.

0

blek riddarmusseron

Karl S

3 sep 2009 kl. 15:43

Jag snackade med Bellù idag om T. roseoacerbum, och han sa att den är typisk på tallhedar i norra Italien (Alto Adige), han har t o m plockat den med Alfredo Riva, auktor till arten.  Så biotopen är OK.

När det göller den bleka riddarmusseronen, undrar jag om jag inte hittat den i Härjedalen för länge sen och kallade den (felaktigt) för T. sulphurescens.

0

blek riddarmusseron

Karl S

3 sep 2009 kl. 15:43

Jag snackade med Bellù idag om T. roseoacerbum, och han sa att den är typisk på tallhedar i norra Italien (Alto Adige), han har t o m plockat den med Alfredo Riva, auktor till arten.  Så biotopen är OK.

När det göller den bleka riddarmusseronen, undrar jag om jag inte hittat den i Härjedalen för länge sen och kallade den (felaktigt) för T. sulphurescens.

0

Peter

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 17:57

OK, Skellefteå!

0

tallmusseron Karl

Irene A

4 sep 2009 kl. 07:51

Intressant info om roseoacerbum. Då får vi väl hoppas att Riva känner igen sin egen art..

0

Irene, Rivas beskrivning

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 08:29

Hur mycket den nu säger…

0

Irene, Rivas beskrivning

Irene A

4 sep 2009 kl. 09:14

Tack, Jan!
Det är sant att beskrivningar ofta är svåra att tolka. Den här var inget undantag, men utesluter i alla fall inte förekomst vid tall, och den talar också om det viktigaste: var det finns en kollekt att jämföra DNA med för den som kan behöva det.

0

Irene, Rivas beskrivning

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 10:03

...men Riva är mer mångordig i sina favorittricholomatexter…

0

Irene, Rivas beskrivning

Irene A

4 sep 2009 kl. 10:07

Aha, det låter ju lite konstigt förstås. Kan det bero på att erfarenheten av just den arten inte är så stor?

0

Irene, Rivas beskrivning

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 10:13

Jag menade att ‘roseoacerbum’ är en rivafavorit med 4 sidor sammanhängande text + “lite här och lite där”...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone