0 361 visningar

14 svar

Vit kungschampinjon?

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 15:33

Arten i rubriken skall ha “flockad undersida”. Jag vet inte riktigt vad det innebär, men jag har en bild. Kan det stämma?

Den växte precis bredvid kungschampinjoner, och luktade minst lika starkt, därav misstanken. Tyvärr har jag den inte kvar och jag tittade inte så noga på foten.

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 15:45

Jag antarc att det är just den du fångat på bild.

Grattis till fyndet men beklagar att du inte har sparat läckerheten till middagen!

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 16:02

För mig ser det ut som någon av snöbollarna, ev. en riktigt stor knölchampinjon!

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 16:07

Jan, vad menas med “flockig”, skall den vara fjällig på undersidan? Det är svamplingo jag inte behärskar.

Den var stor, skall jag också säga. I söndags hittade jag några knölchampinjoner, och de var spensligare.

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 16:25

Jag tror att flockig betyder just det man ser på din bild.
Det var det jag menade, inte att det är en 100% säker vit kungschampinjon!

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 16:54

Jag ser den “blivande” ringens undersida - och en hattkant. Det är nedanför ringen som foten ska vara fjällig/flockig. Jag ser inte nåt “nedanför ringen” på din svamp, Peter.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 18:04

OK, tack för era svar!

Anledningen till att jag inte fick nöjet att äta den var det gamla vanliga: den var totalt uräten redan. Det var mängden av larver som höll ihop den och fick den att se OK ut.

0

klas jaederfeldt

1 sep 2009 kl. 21:46

man kan säga att förtjockningarna på ringens undersida inte skall bilda något som kanske liknar ett kugghjul (som på din) utan de skall sitta spridda under hela ringen

0

klas jaederfeldt

1 sep 2009 kl. 21:48

om du har kungschampinjoner i närheten, ringen skall se likadan ut

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 22:04

Klas, jag skall ta en titt på nästa kungschampinjon jag hittar.

0

Hans Myhre

1 sep 2009 kl. 23:20

Ikke enkelt å si hvilken champinjon du av bildat. Bildet er aldeles for dårlig. Plukket i skog eller park…var fotbasen utvidet…vit kungschampinjon finns inte.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:21

Jag ville bara ha hjälp med undersidan.

Finns inte?

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 23:23

Jo, den finns (på svenska) - heter Agaricus urinascens, och kan bli jättestor

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 10:47

Tack för att du rättade mig, Jan!

Nu vet även jag då vad som menas med flockig.
Trodde det var en hinna på hattens undersida som delvis döljer skivorna, som t ex brukar finnas på gyllenskivlingen!

Missförstånd är till för att rättas!

0

Hans Myhre

2 sep 2009 kl. 12:08

Sorry Irene, naveforvirring, kjente ikke det svenske navnet på macrosporus/urinascens. Vi kaller den Kjempesjampinjong i Norge, jeg kjenner den og den blir mye større enn kungssjampinjong. Den som var avbildet var ikke urisnascens.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone