0 673 visningar

27 svar

violett fingersvamp.

svampstaff

1 sep 2009 kl. 20:18

Tack Peter, men vet i hundan om jag hittade rätt, letade en timme efter dit ställe, åkte istället till en hage 500m väster ut, och där satt det ett tiotal kroppar intill staketet.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 20:29

Om du ställde bilen på en parkering som var tvärs över vägen så hittade du rätt. Mitt ställe är en beteshage med kor. Det skall finnas en genomgång i staketet bara ett tiotal meter från där jag hittade dem.

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 20:31

Då var det inte där:)
Inga kor eller får, längre västerut, en jäkla massa kantareller oxå, som jag lämnade.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 20:34

Det kanske är gott om dem då!

Fast underligt att du inte hittade till mitt ställe. Parkeringen är så gott som omöjlig att missa.

Nu måste jag ju jaga rätt på ditt ställe. Åkte du in vid idrottsplatsen (en fotbollsplan), eller tog du in vid korpvallarna (en jävla massa fotbollsplaner)?

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 22:37

Inte vid fotbollsplanen, vid smedstad ängar, där vägen är avspärrad och man får köra som i ett U.Humpen heter det.
Där sitter det en del såna här på ekarna oxå.

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 22:47

Hur körde du i u:et? Om du tog hela och sen körde vidare så skulle du ta första vägen till vänster, kanske 200m längre ned. Där ligger efter kanske 100m en parkering till höger med infoskylt. På andra sidan parkeringen ligger mitt ställe.

0

Elisabeth Jansson

1 sep 2009 kl. 22:59

Vilka fantastiskt vackra fingersvampar bilderna är jättefina!Men inte släktet Ramaria.

Vilken svamp är det som växer på ekarna?

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:08

Elisabeth, om det inte är violett fingersvamp, Clavaria zollingeri, så har jag lurat ut Svampstaff på en lång resa.

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 23:17

Vilken fantastisk syn!
Där borde för tusan finnas massor av annat spännande också, andra fingersvampar, jordtungor, vaxingar och noppingar..

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:19

Tinnerö is the shit, helt enkelt. : )

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 23:23

Är det INTE violett fingersvamp?!
Ja Irene det finns massor som gyttrad taggis mm, men tyvärr mkt,mkt torrt men det kommer nog förhoppningsvis.
Vanlig oxtunga på ek Elisabeth.

Vilken ramaria är det då om inte violett?

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:25

Det är en Clavaria, inte en Ramaria!

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 23:26

Jo, men visst är det violett fingersvamp, _Clavaria_ zollingeri!

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 23:27

Jo, men visst är det violett fingersvamp, _Clavaria_ zollingeri!

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 23:27

Amen då är det samma ställe Peter, 10-15 meter till höger om övergången.

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 23:28

Puuh! Tack Irene, och tur för dig Peter:)

0

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:31

Gulp

Men några kantareller har jag inte sett där…nära fingersvamparna?

0

Ewa lilliesköld

1 sep 2009 kl. 23:32

WOW…....superläckert och fina bilder!!
Du, jag kollade minst 50 ekar häromdagen…..inte en oxtunga!!! :-)
Det bara måste finnas…......

0

Peter!

Elisabeth Jansson

1 sep 2009 kl. 23:32

Visst är det svampen som du skriver jag trodde att alla fingersvampar tillhörde samma familj när jag började att intressera mig för dem.
Släktet Ramaria är utav de storvuxna fingersvamparna bl.a. Vad är det då som kännetecknar en Ramaria? Det finns nämligen vedväxande tråkiga sådana.

Om man droppar FeSO 4 det är väl järnsulfat vid fotbasen så färgas köttet grönt. Då är det en Ramaria!

0

Peter!

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:36

Tack för tipset.

Nu har jag blivit tipsad om järnsulfat 2ggr på samma dag, först för sillkremlor och nu Ramarior. Vad är oddsen för det?

0

Peter!

svampstaff

1 sep 2009 kl. 23:37

Om du står vid infoskylten vid humpen, så har du minst 5L kantareller bakom ryggen, väster ut 15meter från stängslet bl.a vid en liggande stam, men det finns nog en hel del i den dungen, det bjuder jag på.

0

Peter!

Elisabeth Jansson

1 sep 2009 kl. 23:37

Köp en trisslott!

0

Peter!

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 23:40

Vid humpen, där har jag aldrig stannat till. Låter som en bra idé att göra det i morgon!

Lovar att ta en titt i Ullstämma efter den där stjärnhovstryffeln så snart jag kan.

0

Peter!

svampstaff

1 sep 2009 kl. 23:43

Ja det var riktigt stora fina gulisar, skulle tippa på att det finns massor lite norrut i den hagen, som inte är så hårt betad.
Lycka till.
Själv ska jag jaga taggsvamp tror jag.

0

Svampstaff!

Elisabeth Jansson

1 sep 2009 kl. 23:45

Om du kollar taggsvampar lukta och smaka på dem när de är färska så lär du dig snart vad du hittar.
Jag mikroskoperar inte det överlåter jag åt andra när jag hittat något sällsynt!

God tur imorgon!

0

Svampstaff!

Geraldine, Vällingby

1 sep 2009 kl. 23:55

Blir helt mållös Svampstaff av att du hittar så mycket olika, vanliga och ovanliga svampar. Det är ett nöje att se bilderna du lägger in i dina inlägg!

0

Svampstaff!

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 15:29

&%¤&%%&

Jag missförstod inlägget om kantarellerna och hittade inga då jag var där idag. Det var ju 15 m från stängslet, inte vid stängslet 15 m från skylten! Stön!

Fast jag fick se en snok försöka äta upp en gigantisk padda i alla fall.

Vad är det i “humpen” för nåt, Svampstaff?

0

Svampstaff!

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 18:00

Nej minsann! När jag var där idag hade någon hunnit före! Träd fram, kantarellälskare! : )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone