0 146 visningar

7 svar

Torka Kantareller?

Lidköpingstjej

5 aug 2003 kl. 19:26

Jag var ute och poockade härligt stora och god kantareller igårkväll. Nu har jag fått för mej att jag ska torka dom i en burk och ha på hyllan för det ser dekorativt ut och så vill jag kunna ta lite i såser och varma smörgåsar osv. Nu undrar jag om någon vet hur jag ska göra för att få bra TORKADE KANTARELLER? Tack på förhand…...

0

uno

5 aug 2003 kl. 22:19

Det sägs att man inte ska torka kantarell ef´tersom den bildar något slags gift under torkprocessen. Vet ej om det bara är gammalt skrock eller.

0

Erik Ekholm

6 aug 2003 kl. 15:18

Enligt Nya svampboken av Holmberg och Marklund blir torkade kantareller ofta hårda och sega och upplevs som beska och bittra i smaken.

0

Katta

7 aug 2003 kl. 12:06

Jag tror inte heller på torkade gula kantareller. Däremot är det jättegott och praktiskt med torkade trattisar. De blir perfekta att smula ner i såser till exempel. Och så är de också dekorativa :)

0

Karin

7 aug 2003 kl. 22:14

Vill du ha kantareller som dekoration, så är det bäst att lägga in dem i ättikslag eller i brännvin. Man kan torka kantareller, men endast i torkapparat. Smakar blötläggningsvattnet beskt så häller man givetvis bort det. Torkade kantareller måste förvaras mörkt annars försvinner färgen.

Lycka till!

0

Nettan

8 aug 2003 kl. 14:38

Hej, kantareller skall aldrig torkas, inte heller frysas färska som i tex. paj.Endsat trattkantareller kan torkas.
Blötlägg dem i vatten minst 8 timmar innan de skall användas.

0

Lidköpingstjej

8 aug 2003 kl. 16:53

Tack snälla för ditt svar och det är nog kanske så du skriver för det verkar vara fler som säger att kantareller inte ska torkas.
Tack än en gång.
Mvh
Maria

0

Lidköpingstjej

8 aug 2003 kl. 16:54

Hej!
Tack för ditt svar och jag rättar mej efter er här för ni verkar veta.
Än en gång Tack
Mvh
Maria

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone