0 799 visningar

14 svar

KALJOAN

Yngve

16 aug 2006 kl. 14:54

Hur jör man om man skall frusa in kaljoan svamp och har ni något bra resept på tegelröd sopp

0

H-G

16 aug 2006 kl. 15:41

förväll eller stek dem och frys in.

Man kan även skära dem i tunna skivor och hänga upp dem på en tråd.

0

Bo E

16 aug 2006 kl. 16:00

Det sistnämnda för torkning, va?

Har sett att det finns de som tycker den vinner på det.
Ska testa med första bästa stensopp jag finner, fast i år blir de nog sena.
Väntar med spänning.
Nu regnar det igen…ordentligt…

0

lilla my

16 aug 2006 kl. 16:01

Tegelröda soppen blir god om du steker den och gör en sås med creme fraich, salt och peppar till pastan.

0

Tina Nordberg

16 aug 2006 kl. 21:34

Ja, torkad Karl-Johan räknar jag till den finaste kryddan. Gott till det mesta. Utom pannkaka.Hittade förresten lökbrosking i dag.Den doften gillar jag inte.

0

Danne

16 aug 2006 kl. 23:14

Måste hålla med föregående om torkad KarlJohan. Superbt.Även andra soppar blir mycket bättre. Finare i konsistensen. Smaken bevaras. Men vill man frysa så skulle jag nog frysa dem råa utan ihopkokning som jag har dåliga erfarenheter av. Sopparna brukar “skumma” och i frysen blir desedan bara en stor klump som inte är hanterbar

0

Lena M

17 aug 2006 kl. 07:00

Själv brukar jag torka en del och frysa en del. Men jag förstår inte varför ni misslyckas med infrysningen? Jag tycker att det fungerar bra om man låter vätskan i svampen koka bort först.
Det tråkiga är att karljohan var snyltingangripen förra säsongen och det först ex, i år lika så. Det är bara att hoppas att det kommer fräscha, fina sådana framöver.

0

Tina Nordberg

17 aug 2006 kl. 08:17

Vill inte vara tjatig men när vi ändå är inne på området….. Torkad Sandsopp påminner mycket om murklor.Används som krydda.Färska är de ingen höjdare.

0

!

17 aug 2006 kl. 08:21

Ja, det var en kurs i svenska språket!

0

Tina Nordberg

17 aug 2006 kl. 08:40

Vad menar du ? Fattar lite trögt.
Heter du !

0

Lena M

17 aug 2006 kl. 08:49

Håller med dig Tina, jag fattar inte heller ?
Solsken efter tre dagar, så nu skall jag ut i guds fri natur.

0

Tina Nordberg

17 aug 2006 kl. 08:59

Ha det skönt i naturen. Själv går jag till verkstan.
Nu börjar det röra på sig i markerna.
Hoppas verkligen MINA röda o gula vaxingar kommer som vi brukar ha i trädgården. De är som smycken.

0

Bo E

17 aug 2006 kl. 12:58

Fattar nog att sign.! läst Yngves ingress där det är en hel del stavfel.
Men vi vet väl inte heller ens hur den förste bernadotten uttalade namnet, eller…?

0

Tina Nordberg

17 aug 2006 kl. 13:05

Det förstår jag åxå, men gillar inte när det görs narr av folk. Alla är inte svenskleraret.Huvudsaken att vi förstår vad som menas.

0

Bo E

17 aug 2006 kl. 14:31

Känner faktiskt en hel del invandrare som bara tycker det är kul när man gör narr av deras svenska, och som gärna driver lite med sig själva oxå!
Om man inte narras i elakt uppsåt så är det ju bara bra att bli rättad när man gör fel!
Sign. ! uppsåt förstår jag inte. Han gled nog bara in på en slemskivling så att säga…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone