0 422 visningar

22 svar

En helg i september...

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 05:46

.... närmare den sista, ska jag till trakten kring Nora - Lindesberg. Har någon tips på bra skog i närheten? Växer det rödgul trumpet i området kanske?
Jag blir så glad om någon kan rekommendera ett bra ställe, min fasa är att komma hem på söndagen med tom och innehållslös korg…. ;)

0

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 15:11

Jamen kom igen… ;) Detta är ju once in a lifetime!

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 15:55

Klas J var där nyligen, kanske han kan ge några tips.

Det finns en hel del skog däruppe.

0

Draken

2 sep 2009 kl. 16:03

Har Klas varit där så finns inte en svamp kvar skulle jag tro!

0

Bo E i Örebro

2 sep 2009 kl. 16:52

På torget i lördags stod det en man och sålde “kantareller från Lindesberg 130:- kg”
Han hade meterhöga travar med blå “brödlådor” fulla med jättefina kantareller, till mycket lägre pris än t ex ICA som tagit mellan 200-300 :-kg under säsongen.

Man undrar ju om det finns några kvar runt Lindesberg…

Men lite andra arter kanske…nu är trattkantarellerna på gång runt Örebro t ex…

0

Helena i Lund

3 sep 2009 kl. 06:03

Då kanske det bara är att vika av på första bästa skogsväg och börja… Det ska bli så härligt! :) Och även om det är renplockat nu så är det 3 veckor tills jag ska dit…  :)

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 07:57

Lyfter tråden, tänker att någon med redan fulla förråd kanske kan förbarma sej! Det är den rödgula trumpeten som jag så gärna vill hitta! Har förstått att den vill ha kärr och surhål, kan man hitta det på någon karta kanske?

0

Lena M

12 sep 2009 kl. 08:08

Helena, lycka till du hittar säkert svamp och som jag skrev i mitt inlägg ” Vilken svampsäsong ” så kan jag plocka rödgula till dig om du nu inte hittar några.

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 08:56

Ja du är för snäll du! :) Tacksamt tar jag emot om så skulle bli, men du förstår säkert hur jag känner! Jag VILL hitta o plocka!! Jakten du vet, hahaha!

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2009 kl. 09:13

Skulle tro att om du far lite norröver upp mot Filipstad och norr därom så borde skogarna vara fulla med svamp. Det tipset fick jag när jag var i Värmland förra veckan. Och så mycket Trattkanareller det var på gång då så om inget drastiskt händer så kan du nog fylla bilen med dessa.

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 09:32

Jag har nog sett bilderna JAS! :) Det är precis så jag vill komma hem, jag slänger min resväska för att få plats till mer svamp! Jag ser verkligen fram emot detta, har aldrig plockat svamp på den breddgraden tidigare!

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 09:36

Kollar in kartor på området, det ser ut att finnas en hel del sumpmarker! Det verkar ju lovande, hehehe….

0

Grethe F

12 sep 2009 kl. 15:58

Jag önsker dig en trevlig och givande tur jag med skulde vilja upleva att komma hem med bilen full. min syster hitade så myckett en gång i Norge men fick åka utan dom fleste “slängde du inte ut gubben” frågade jag nä det kunde hun altså inte göre dom skulde ändast till stugan dom hyrde.

0

MariaW

12 sep 2009 kl. 16:29

Kolla på nätet om det finns någon orienteringsklubb dit du ska, kartorna de har är ju finemang om man vill leta sumpmarker eller bara orientera sig så att säga.

0

Helena i Lund

12 sep 2009 kl. 16:37

Hahaha Grethe! Min kompis o jag dividerar om vem av oss som får lifta hem, om uti fall att… Den som liftar får ta väskorna med sej! ;)
Tack för tipset Maria, har funderat i de banorna själv faktiskt, har testat med eniro o google map. Undrar om orienteringskartor finns på nätet?

0

Rätt Vis

12 sep 2009 kl. 17:09

Det finns en tråd där signaturen Svampplockare fick mycket skit för hon/han undrade varför svampplockarna inte ville ange var de hittade svampen.

Där svarade Helena i Lund följande:

“Jag håller med JAS, och flera av de kloka här på forum. Man får lära sej läsa skog och mark, själva jakten ger den största naturupplevelsen!”

Dubbelmoral vill jag kalla det!

0

Helena i Lund

13 sep 2009 kl. 09:22

Jag håller nog med dej egentligen Rätt Vis…. Men nu ska jag till en helt annan del av landet, men helt annorlunda skog, och jag har bara en dag på mej! Så hagalenheten har tagit över, vad kan jag säja? ;) Får försvara mej med att det är skillnad att köra 4 mil, då är det inte hela världen att komma hem tomhänt, men att köra över 60 mil och inte hitta det man absolut helst vill, fy fy fy! Sen är det ju frivilligt att svara, jag håller inte pistolen mot någon. OM någon tagit illa vid sej, ja någon mer än same old same old, så får jag be om ursäkt.

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2009 kl. 10:09

Jag tycker inte du behöver be om ursäkt Helena. När jag åker iväg många mil till okända skogar och framförallt okända biotoper så är det självklart att man ber någon med lokalkännedom om tipps var man skall leta men man vill ju inte ha exakt plats med koordinater m.m. utan som sagt bara tips om i vilken skogstyp och terräng där det är störst sannolikhet att stöta på det man är ute efter. När jag var i Värmland så frågade jag så klart Ola om hjälp och det tänker jag inte be om ursäkt för. Det blir ju ändå en jakt och letande för hur mycket tips man än får så innebär det inte att korgen blir full av sig själv eller hur. Om nu Rätt Vis skall vara rättvis så borde vederbörande även förstå detta och inte försöka sig på att kasta dåligt samvete på oss forummister för felfria är vi så klart inte och så skönt det är att inte vara det för då får man ju klampa i klaveret ibland. Hoppas du får mycket hjälp Helena så du får korgarna/bilen full.

0

Helena i Lund

13 sep 2009 kl. 17:06

Tack JAS, du e la’ go!  Jag ursäktade mej med ättika i munnen, framgick inte syrligheten? ;) Och jag blev förvånad att det inte kom nån paj från höger tidigare, tråden är ju nästan 2 veckor gammal!
Och ja, jag tar fortfarande emot tips på trumpetställen i Noratrakten…

0

Rätt Vis

13 sep 2009 kl. 17:53

Helgóna i Lund, hur vill du ha det nu då? Vill du rekommendera dina ställen eller inte?

0

Stefan hbg

13 sep 2009 kl. 18:01

Helena har gladeligen delat med sig var man kan hitta svarta trumpeter till mig och det här på forumet. Det var vär väl bara ett område eller skog hon frågade efter, inga X;Y kordinater som vissa. Tycker du gör dåligt skäl för ditt namn Rätt Vis.

0

Rätt Vis

13 sep 2009 kl. 21:22

Ok, jag kanske var hård mot H.i.L men jag lackar ur när hon i en tråd skriver att man inte ska hjälpa någon med positioner på var det finns svamp (“Man får lära sej läsa skog och mark, själva jakten ger den största naturupplevelsen”) när hon själv sedan startar en tråd och frågar var hon kan hitta svamp.

0

Helena i Lund

14 sep 2009 kl. 06:09

Bla bla bla…. lacka på!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone