kanske liten mönjevaxing
hygrocybe miniata
http://www.sydneyfungalstudies.org.au/images/kearneyphotosforsite/hminiata.jpg
1. svart taggsvamp, ja
2. tallgråticka, ja. Intressant med färgerna på dem. De innehåller både rött och grönt pigment, och den här har tydligen extra mycket rött.
Den tredje är inte jättekamskivling. Det ser ut som om strumpans insida är ganska grå, i så fall kan det vara gråstrumpig kamskivling, Amanita submembranacea
http://www.eticomm.net/~ret/amanita/species/submembr.html
Om skivorna får mörk egg och strumpan bruna fläckar, kan det också vara zonkamskivling, Amanita battarrae/umbrinolutea.
Å andra sidan är komplexet med kamskivlingar i Skandinavien väldigt dåligt utrett. Det är alltid enklare att föreslå ett befintligt namn än att få arterna ordentligt undersökta och kanske upptäcka nya arter..
4. kantarellvaxing
5. brukar jag kalla rökriska
Lena,
Håll just och kollade på din förslag och tänkte skriva att det stämmer.:)
Tackar Irene,var lite osäker med rökriska.
Dom färgglada,söta kantarellvaxingar tog all vår uppmärksamhet så vi undersökte inte kamskivlingen väl.
Hoppas få hitta dom igen.Tror mera på zonkamskivling.
Gunhild,kollada bara snabbt på artportalens lista över fynd på svart taggsvamp men såg ej någon från Västerbotten,fast det finns prick över Umeå.
Nja,svampstaff,nu när jag kollat lite är det svårt att avgöra vilken kamskivling vi fotat och jag håller mera med Irenes förslag.Hoppas bara någon gång se igen denna skönhet ,då ska det undersökas grundligare,tills vidare ska det hamna i mappen med namnlösa kamskivlingar. :)
Svampstaff! I olika grad puckliga är väl alla kamskivlingar, men de zonerade ska väl vara någorlunda zonerade också. Så här såg hatten ut på ett av mina fynd. Tyvärr har jag ingen bild på foten, mera lik vanlig brun kamskivling, kanske ngt gråare, men den såg då INTE ut som Nadas!
Två hattbilder på ett av mina fynd i fina skogen 08
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.