Årets svampskördar har varit så rikliga att jag för första gången provat på att konservera svamp enligt Hedéns modell http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
Nu till saken hur ser man om man misslyckats med en burk?
Noterar sedan gårdagens omgång att svampen har sjunkit i en av burkarna medan den ligger och flyter i den ena. Är detta ett tecken på att en av dem misslyckats eller är det inget att bry sig om? Locken på båda burkarna buktade uppåt efter kokningen och sjönk tillbaka då de svalnat.
En burk vet jag att jag misslyckats med troligtvis för att locket var för dåligt åtskruvat. Upptäckte att burken stod och pös och att svampen börjat jäsa i burken, luktade inte godis kan jag tala om.
Du behöver inte oroa dig. Att det ibland flyter eller sjunker är nog mer slumpartat eller skulle möjligtvis kunna bero på salthalten eller skillnader i porositet i svampen. Med andra ord faktorer som påverkar densiteten (specifika vikten) hos svampen respektive saltlösningen.
Fast trycket i burken skulle kunna påverka. Har ni inte lekt med “tändsticksdykare”?
Maria, prova att trycka på locket på burken med svamparna som flyter och tala om vad som händer. Om inte annat är det kul att få veta vad som händer.
Obs, även om trycket i burken kan variera behöver det inte innebära att konserveringen misslyckades. De kanske t.ex. är fyllda med olika mängd luft.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.