0 308 visningar

4 svar

Konservering enligt Hedén

MariaW

2 sep 2009 kl. 08:39

Årets svampskördar har varit så rikliga att jag för första gången provat på att konservera svamp enligt Hedéns modell http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

Nu till saken hur ser man om man misslyckats med en burk?

Noterar sedan gårdagens omgång att svampen har sjunkit i en av burkarna medan den ligger och flyter i den ena. Är detta ett tecken på att en av dem misslyckats eller är det inget att bry sig om? Locken på båda burkarna buktade uppåt efter kokningen och sjönk tillbaka då de svalnat.

En burk vet jag att jag misslyckats med troligtvis för att locket var för dåligt åtskruvat. Upptäckte att burken stod och pös och att svampen börjat jäsa i burken, luktade inte godis kan jag tala om.

0

Tomas Hedén

2 sep 2009 kl. 17:40

Du behöver inte oroa dig. Att det ibland flyter eller sjunker är nog mer slumpartat eller skulle möjligtvis kunna bero på salthalten eller skillnader i porositet i svampen. Med andra ord faktorer som påverkar densiteten (specifika vikten) hos svampen respektive saltlösningen.

0

MariaW

2 sep 2009 kl. 17:56

Gott att höra. Då är det bara att öva på att dra åt locken bättre så det inte blir alltför många missöden, men å andra sidan misslyckanden hör till när man provar något nytt.

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 18:02

Fast trycket i burken skulle kunna påverka. Har ni inte lekt med “tändsticksdykare”?

Maria, prova att trycka på locket på burken med svamparna som flyter och tala om vad som händer. Om inte annat är det kul att få veta vad som händer.

Obs, även om trycket i burken kan variera behöver det inte innebära att konserveringen misslyckades. De kanske t.ex. är fyllda med olika mängd luft.

0

MariaW

2 sep 2009 kl. 19:21

Nu vid närmare inspektion kan jag notera att vätskenivån är lägre i den burk där svamparna sjunkit.

Och på önskemål har jag provat att trycka på locket på burken där svamparna flyter och förändringen är lika med noll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone