Har idag varit ute hela dagen med min stackars sambo. Hem kom vi som dränkta katter utan något i korgen. Möjligtvis en blek kantarell, men jag är inte säker… Både jag och min sambo är inflyttade till Enköping från andra trakter, och har därför ingen lokalkännedom och medärvda svampställen. Och eftersom jag älskar plocka svamp studsade jag imorse upp ur sängen och begärde “svampdag”. Men vårt letande gav verkligen ingenting. Jag tyckte mig hitta skogar och ställen som verkade bra, jag har ju trots allt plockat svamp hemma i skåne tidigare. Men ingenting. Vad gör jag fel? Letar jag på fel ställen? Eller är jag för tidigt ute? Hittade dock några stolta flugsvampar som stod där och lyste vackert…
Misströsta inte, du har inte gjort något fel. Jag var själv ute för en vecka sedan på “idiotsäkra” ställen och hittade ingenting. Torkan har har gjort att här i Småland är det hittils den sämsta säsongen sedan 94. Men det är klart, ungarna har gillat att bada nästan varje dag. Vänta ett par veckor till så hittar ni garanterat. Det är inte er det är fel på. Lycka till och hälsa sambon.
Svårt att svara på, plockar själv ganska mycket kantareller, ifos är man ju hemmavan, dvs man vet var man har sina ställen och plockar där man vet att “de står”. Har en bror som flyttat ned till Hyltebruk, van plockare, som jag är, gav jag mej självsäkert ut i hans skogar, hittade nästan ingenting, , lite knäckande faktiskt, men du kan ju alltid titta i strängen som heter VILKEN SKOG, där kanske du kan få något tips om var och hur du kan leta, det finns faktiskt sätt att leta och plocka med en viss “svampkänsla”
;) Nej Tina, inte har jag missat toktorkan, men efter en dryg vecka med blandat regn och sol, trodde jag att det skulle finnas nått litet iaf… Speciellt när man hör att andra hittar runt om i Sverige… Lätt att bli frustrerad när man dessutom inte har sina “säkra” ställen. Man blir liksom osäker på sin egen förmåga när man hittar den där skogen som ser så lovande ut, och så kammar man noll… Men, men…. tålamod och mer skoskav av stövlarna är väl vad som krävs! :)
Hej Hannah! Gud va komiskt, jag läste just upp ditt mail för min sambo och han trodde de va jag som hade skickat de.Jag är också nyinflyttad till småland och är helt lost i skogen, kommer från blekinge och brukar plocka väldigt mycket svamp av alla sorter med nu är min svamplycka som bortblåst.Jag har varit i alla skogar på alla olika ställen och idag äntligen hittade jag 5 kantareller;)bättre än inget alls! Men jag ska hålla tummarna för dig(ett tips för att upphålla sambon:ta med massa fika;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.