0 424 visningar

14 svar

nytt inlägg

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:29

Det borde gå att ta bort inlägg när man gjort fel.

Kan man det.
Jag skäms ju när jag gör klantiga grejer…ha ha…

Försöker igen
Kan detta vara sådana?
Växte i gyttja med nedlagda trästockdelar (för att stabilisera skogsvägen) i gräsbevuxen vägkant.
Hattdiameter 2-4 cm
höjd 8-12 cm

Tydlig grönsaksarom och smak med lite jordton

en liten blomma till tröst

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:37

Någon som ser om det är strecknagelskivling på bilderna, och nån som vill gissa blomman?

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 17:54

Det är inte strecknagelskivling vågar jag påstå, men jag vet inte vad det är.

Blomman kan jag ju…men det dyker inte upp nåt namn. Den kommer alltid fram på hösten, stor som tusan är den.

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:59

Vanlig vid Hjälmarens stränder, blomman alltså.

Jag fick veta namnet idag, men undrar om nån vet huruvida det är en gammal naturväxt eller en som förvildats från trädgårdar i nyare tid?
Jag tycker de har blivit så mycket allmännare de senaste 5-10 åren, och såg inte till den alls som barn, trots att jag är uppväxt vid Hjälmaren.
Håller på nbamnet om fler vilkl gissa…och så var det svampen förståss..

Jag har tydligen inte lärt mig strecknagelskivlingen ännu…

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 18:03

Arghh!! Den växer ju här ute. Varför har namnet flytt mig?

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 18:04

Är det inte jättebalsamin?

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 18:25

Rätt svar!

Jag fick namnet idag av en svampkursdeltagare.

Men hon vissre inte om det var en trädgårdsväxt eller en naturblomma.
Nu är ju väldigt många “vilda” växter gamla kulturväxter, men just dessa har här i trakten ökat kraftigt de senaste åren av någon anledning.

0

Mikael, Västergötland

2 sep 2009 kl. 18:31

Jättebalsamín, javisst.
Det lär vara en växt ursprungligen från Indien som har odlats som prydnadsväxt. Kanske någon gång under 1900-talets början påträffades den i Sverige. Förvildad och vida spridd.
Våra här är mellan 200 och 250 cm höga.

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 18:44

tack mikael

då är det förmodligen sommarstugegästerna runt hjälmaren som hjälpt till att sprida växten

nån som vet svampen?

0

Karl S

2 sep 2009 kl. 21:50

Svampen i gyttjan verkar knepig.  Att döma av växtdelarna ser den ut att vara liten, ett par cm? Det enda jag kan komma på är Tricholoma argyraceum, som tidigare ibland kallades T. inocyboides eftersom den liknade en tråding.  Men hattstrukturen stämmer inte riktigt.

Och ja, blomman är Impatiens glandulifera, en importerad växt.

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 11:54

De minsta exemplaren möjligen 2 cm hattdiameter deflesta större, och framför allt var de väldigt höga, minst en decimeters höjd på den vita foten.
För övrigt verkar väl ditt förslag troligt.
Bilden på google sa inte så mycket, men den betecknades som ätlig…har du synpunkter på matvärdet?
Påminde lite om kamskivling i konsistensen och de brukar ju ge ganska slemmiga anrättningar?

0

Irene A

3 sep 2009 kl. 12:35

Men Bo, man kan väl inte börja diskutera matvärde på en oidentifierad svamp heller?

Det finns mycket det där kan vara - Entoloma, Melanoleuca mm.

Små, svårbestämda arter går automatiskt bort som matsvampar. Det är vad jag har lärt mig, och det har jag alltid försökt lära ut också.

0

matvärde - Irene

Bo E

3 sep 2009 kl. 12:49

Jag menar naturligtvis matvärdet på Tricholoma argyraceum som jag googlade på.

Men det gav flera träffar med bättre bilder och nu är jag övertygad att mitt fynd INTE är Tricholoma argyraceum! Det var ju en liten kortfotad grå svamp med lite vattrad hatt!
Mitt fynd var en mycket långfotad spenslig men reslig art och hattens färg och beskaffenhet är väl det sokm blev tydligast på bilden.

Hu, om jag vetat att den var såpass lurig hade jag naturligtvis tagit fler och tydligare bilder, utan skymmande grässtrån!

0

matvärde - Irene

Karl S

3 sep 2009 kl. 15:56

Jo jag tvekade ju också om T. argyraceum på grund av cutisstrukturen.  Jag hade också tänkt på Melanoleuca, som Irene tar upp, det skulle i så fall vara M. stridula ?? men den är vanligen mycket mörkare brun.  Eller finns det någon så liten Melanoleuca som är ljusgrå?

0

matvärde - Irene

Bo E

3 sep 2009 kl. 16:20

Det som mest talar mot Melanoleuca tycker jag är fotens färg och höjd.
De jag hittat på google verkar vara små ganska låga svampar med mörkare grå eller gråbrun färg på foten.

De som växte i den gyttjiga vägkanten (f ö gammal sjöbotten, vägen korsar den nu utdikade fd Markasjön), var ju resliga svampar med vit fot.
Jag beklagar än en gång att jag inte tog bättre bilder på dem.

Min första association var i alla fall någon högrest större variant av kamskivling, om det kan vara till någon ledtråd.

Har även träffat på liknande vedlevande arter fast de har varit betydligt mindre och lite mer sega i konsistensen än dessa som hade trådigare konsistens.
Jag utesluter inte att de kan ha växt på de stockar som lagts ned i gyttjan för att stabilisera vägen.
...och jag vet oxå att jag borde kollat upp det bättre…ha ha…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone