0 385 visningar

17 svar

Mer från idag 090902

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:38

Lite mer bilder från dagens svamputflykt…mellan regnen gick det att hitta en del…

foto: Bo E-son

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:43

Nån som kan bekräfta om trattskivlingen bredvid riskorna är en sommartrattskivling?
Jag gissar på den i alla fall, lite bommig mandelartad aptitlig doft.

Upphittaren vågade inte ta med den hem till stekpannan i alla fall…

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:46

Stolt fjällskivling, jättetrattskivling samt en vy över miljön där de växte.
Gravfält från järnålder.

0

Hans v E

2 sep 2009 kl. 17:50

Snarare rödbrun trattskivling (än sommar-)

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 18:49

tack hans

så den rödbruna är inte rödbrun?

sommartrattskivling trodde jag var ganska färgflexibel

0

Mikael, Västergötland

2 sep 2009 kl. 19:06

Skulle också tro att det är rödbrun trattskivling.
Här är ytterligare ett exempel.

0

Hans v E

2 sep 2009 kl. 21:07

Det har också funnits en gulbrun trattskivling som också kallades droppfläckig trattskivling (Clitocybe gilva), men den har slagits ihop med rödbrun (Clitocybe inversa) till Lepista flaccida. Dina svampar stämmer bättre med C. gilva.

0

Karl S

2 sep 2009 kl. 21:36

Din trattskivling tycker jag liknar Lepista densifolia.  I vilken miljö har du hittat den?

0

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 21:43

Menar du Bo E att det REGNAR hos dej???  :(  Avundsjukan spräcker mej! ;)

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 12:21

Här har det regnat mer eller mindre var och varannan dag, igår regfnade det MER….det var som att skåda ett vattenfall…inte en regnskur…och åskan mullrade…huuuuvva

För att återgå till trattskivlingen Clitocybe gilva så tycker jag bilderna på google inte är så bra så det är svårt att säga mer om den än att de har mycket mer gult i sig än mitt fynd. Min bild har mycket naturnära färgåtergivning (i alla fall på min skärm) och är väldigt blek trots det myccket våta vädret som ju ofta ger svampar tydligare och starkare färger.
Mina nyare svampböcker har inte så mycket om trattskivlingar, men i den äldre litteraturen finns en ljus variant av sommartrattskivling som jag lutade åt att fyndet kan ha varit, men naturligtvis kanske Clitocybe gilva oxå är mer färgvariabel.

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 13:06

Bo, sommartrattskivlingarna är inte så stora som din tratt, i allmhet högst 6-7 cm. Om du tagit bättre bilder hade det funnits NÅGON möjlighet att gissa bättre; översidan fattas ju! Clitocybe gilva är en mycket typisk svamp som jag hoppas återigen blir en egen art!
De här bilderna är MYCKET bättre än din, så klaga inte!:D
http://www.commanster.eu/commanster/Mushrooms/Agaric/SuAgaric/Lepista.flaccida.gilva.jpg

http://mushroomobserver.org/image/show_image/53422?obs=24214&seq_key=663264

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 13:29

Din första bild stämmer bra med färgen. Den andra länken fick jag inte upp.
Nej, min trattskivling var def. inte större än 7 cm!

Här kommer mina bilder på den, om jag missat någon vinkel…
Den ligger vid sidan om riskorna alltså...

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 13:35

Jag tycker att droppfläckarna syns rätt bra! C gilva alltså.

0

Lepista densifolia - Karl S

Bo E

3 sep 2009 kl. 14:03

Spännande att googla på den!

Men tyvärr tror jag inte på den då mitt fynd hade en behaglig aptitlig doft och mild smak.

Clitocybe gilva är det förslag jag tror mest på nu, efter att ha sett fräscha bilder utan nån skum gultoning.

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 14:31

gilva har god lukt och smak! Det vet jag!

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 14:33

Jag har ju sagt att det är den! Tror du mig inte?

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 14:39

Absolut, ville bara ge ett svar till Karl S som oxå hade ett förslag.

Men jag tror på ditt för aromen var läcker och den smakade milt.

Det kan t o m vara så att jag käkat några tidigare i år och tagit dem för sommartrattskivling.

Men nu var det svampkurs och då vill man ju inte lura deltagarna att äta svamp som inte är bestämd till 100%...ha ha

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 14:43

Ursäkta, jag “såg” inte rubriken!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone