Det finns så många typer av svampsmaker som för många av oss champinjons och kantarellätarsvenssons är okända. Såg precis bland matsvampar att någon smakar skaldjur! :-o
Här listar vi svampsmaker som är både vanliga och oväntade!
Champinjon som champinjon? Smakar verkligen en låt säga skogschampinjon likadant som en kungscampinjon eller snöbollschampinjon för den delen? Den frågan skulle jag verkligen vilja ha svar på!
Själv aktar jag mig tyvärr för svamp med det utseendet. Har bara dryftat mig till att äta vårmusseron men bara för att just den vita svampen växer på en så annorlunda årstid. Kan förresten meddela att vårmusseron smakar förträffligt.
Jag tycker det är rätt stor skillnad på champinjonarter.
Främst gäller det aromen, och den påverkar ju även smaken.
Dofter av brödkrydda och mandel, nötig och kryddig smak som kan ha varierande intensitet.
...och kom ihåg…champinjoner är inte champinjoner om de är oföränderligt vita när man bryter i dem!
Kungschampinjon, skogschampinjon t ex uppfattar man nog inte alls som “vita svampar”.
Även t ex snöbollschampinjonen har ju tydligt rosa till brunsvarta skivor och gulnar när man klämmer på den.
Om det är vit flugsvamp du är orolig för så vänd på frågan och kolla in den ordentligt. Sen tror du säkerligen aldrig mer att en champinjon är en vit flugsvamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.