0 335 visningar

9 svar

Svamp hjälp

Stoffe

2 sep 2009 kl. 22:26

Hej!
Gör ett nytt försök då mitt förra inlägg blev lite konstigt.
Var ute och letade svamp och hittade dessa, är det Cortinarius armillatus?
Om det är så, är här någon som provat dem?

0

Elisabeth Jansson

3 sep 2009 kl. 00:23

Vad är du ute efter?
Ej någon matsvamp!

Det är farligt att testa olika arter,och det hoppas jag att du är medveten om!

0

Rätt Vis

3 sep 2009 kl. 00:28

Elisabeth, om du vet att det inte är någon matsvamp så kan du väl tala om vad det är för svamp och alla vet väl att det är farligt att testa svampar man inte känner till.

0

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 07:54

Rätt Vis, din logik haltar.

Stoffe frågar om nån “provat” dem och det ligger väl närmast till hands att anta att han undrar om de är ätbara.

Ingen spindling är matsvamp (rim-“spindling” undantaget). Stoffe har kollat upp svampen och sett att det är en sådan, och Elisabeth varnar, befogat. Man behöver inte vera vilken art det är (ett knepigt släkte, en suddig bild) för att veta att man inte bör äta den.

Vet alla att det är farligt att testa svampar som man inte känner till? Det motbevisas med jämna mellanrum t.ex. här på forumet.

Stoffe slänger dem förhoppningsvis i soptunnan och tar ett steg bakåt till svampar som man inte kan förväxla med giftiga eller olämpliga arter.

Stoffe, titta under “Matsvampar” till vänster, leta på arter som är enkla att känna igen och lycka till!

Om det å andra sidan är så att du inte alls har tänkt att äta den utan bara ville veta vad det var för något så lägg in en tydligare bild, tala om var den växte och invänta experterna!

0

Stoffe

3 sep 2009 kl. 15:00

Om man tittar i vissa svampböcker så finns det spindlingar som är matsvampar, dock svåra sådana. Läste i en bok av Bo Nylèn där står både mångkransad spindling som ätbar och god, dock en svår svamp. Även Cortinarius armillatus ska vara ätbar, men den avrådes för att folk förväxlat den med giftiga ater. Ska vi då avråda champinjoner och liknade när det finns folk som plockar vit flugsvamp och äter?,
Förstår att det kan verka konstigt för många att man vill plock spindlingar och andra svåra svampar, men jag vet att man inte ska äta något man är 100% på, där av min fråga, så att jag kan lära dessa arter bättre.

0

Karl S

3 sep 2009 kl. 15:28

Jag tycker Stoffe har rimlig rätt att fråga och få svar på vilken art han samlat.  Jovisst är det Cortinarius armillatus, även om bilden är suddig.  Sen är det bra om du alltid rapporterar med vilket träd och i vilken miljö svampen växer.  Växte din vid björk?

Det finns även ett antal förväxlingsarter, men ovanligare, och de borde inte skilja mycket i smak och (o)lämplighet som föda. Nu är det så att alla i den här gruppen har ett rött pigment av anthrakinon-typ; det är ett desinfektionsmedel som svampen använder för att värja sig mot insektsangrepp, och knappas lämpligt att ätas av människor.  Av den anledningen avråder jag alla att äta C. armillatus och närstående, även om äldre böcker anger dom som ätliga.

0

Stoffe

3 sep 2009 kl. 15:37

Tack för ditt svar Karl S.
De växte runt en gammal björk i rätt myllig fuktig jord.

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 15:51

Ibland blir det svårt att veta vad som är motsvarigheter när man använder endera svenska eller latinska namn.
Detta för mig som är en “nolla” på latin, men kan då detta oxå vara en Cortinarius armillatus?
Jag kallar den rödbandad spindelskivling.
??

foto: Bo E-son

0

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 17:05

Utan tvekan, Karl, men Elisabeth skall inte behöva bli tillrättavisad för att hon varnar om att det inte är en matsvamp, även om hon inte ger arten ett namn.

0

Bo E

Karl S

3 sep 2009 kl. 18:31

I vilken miljö väste din svamp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone