0 660 visningar

17 svar

Sanslöst!

svampstaff

3 sep 2009 kl. 14:00

Man går ner i sin egna lilla skog hemma, den kalkrika mulldungen med ek,hassel,asp och vad hittar man? Jo violett fingersvamp,kruskantareller murklor mm mm.

0

svampstaff

3 sep 2009 kl. 14:06

Och murklor.Och trollskägg?

0

I Mponerad

3 sep 2009 kl. 14:06

Suveränt fina bilder!

0

svampstaff

3 sep 2009 kl. 14:08

Brosksvamp,vit fingersvamp bl.a

0

svampstaff

3 sep 2009 kl. 14:10

Nån vacker vaxing,slemmurkling och en äng full med stolta grabbar.

0

Stefan hbg

3 sep 2009 kl. 14:20

Som vanligt härliga bilder svampstaff, sista på stoltisarna är verkligen urläcker. Vet du lägger ned massa tid och energi men du har verkligen bra skogar där. Lite avis kan man väl få vara:)

0

svampstaff

3 sep 2009 kl. 14:27

Historien förtäljer inte att jag idag gick 15km i urjä....g skog, och totalt svamptomt på dom flesta ställen, men skam den som ger sig, och vilken kondis man får:)

0

viola

3 sep 2009 kl. 14:29

Är du säker på att det är violett fingersvamp? Så att det inte är violfingersvamp? :) Urläckra bilder….

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2009 kl. 14:41

Grattis till hemskogen Svampstaff! (Vi har också bra marker inom gångavstånd.)
Synd bara att du inte är lite mer noggrann vid fotandet. (Ja, jag vet att jag själv syndar, men det har sina förhoppningsvis övergående fysiska skäl…)

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 14:42

Är det kantarellvaxing i senaste serien?

Ja visst blir man imponerad av dina fynd…och fina bilder!

Dina fjällskivlingar t ex ser ju mycket godare ut än min…även om de säkert smakar likadant…ha ha

foto: Bo E-son

0

Trollmora

3 sep 2009 kl. 14:52

Hej o GRATTIS!

Kollade just på violfingersvamp,(Ramariiopsis pulchella) . Din bild är lik den, bleknar nerifrån! Växtplatsen stämmer även det. Kolla upp det! Det vore ju en ännu större skräll!!!

0

svampstaff

3 sep 2009 kl. 18:52

Ja för det första ser dom inte alls ut som dom violetta vid tinnerö, dom här har längre fingrar och lite ljusare lila ton?
Var kan man hitta en bild på violfingersvamp?Inte i min enkla littertur:(

0

Fingrarna

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 18:54

Kan det inte vara grå fingersvamp? Den skall kunna anta en lite violett ton.

0

Hemmaskog

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 18:58

Jag har Vallaskogen runt knuten, endast något större än en rejäl dunge, men den är kalkrik och är väldigt artrik.

Den har betats från järnåldern fram till ganska nyligen, och det har väl gjort sitt till för artrikedomen. Det är så skönt att åtminstone ha nåt runt knuten för promenaderna med lillan.

Fast några stolta har jag inte hittat…bara en dröse med rodnande…

0

Hemmaskog

svampstaff

3 sep 2009 kl. 19:34

Ja inte lätt när man hittar saker som inte finns i böckerna, även den där sadlade grå murklan känner jag inte igen?
Men fingersvampen lös violet i skogen, nu är den mer åt mörkrosa.

0

Hemmaskog

Trollmora

4 sep 2009 kl. 07:56

Mikroskopering! violett fingersvamp har släta runda sporer, violfingersvamp har runda taggiga sporer….

0

Hemmaskog

Frida

4 sep 2009 kl. 12:51

Hur stor färgskillnad kan dessa lila fingersvampar ha? Någon som vet?

0

robin sthlm.

4 sep 2009 kl. 22:14

jättefina bilder men det vore skoj med namn på svamparna du hittat.eller räknas bara goliat och trattkantareller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone