0 304 visningar

5 svar

Rodnadstråding eller vilken Inocybe om ej Whitey

Uno Milberg

3 sep 2009 kl. 15:36

Denna gråa fina inocybeart var också med i går utan att kunna artbestämmas. Helt grå men kanske lite röd nyans. Ingen speciell lukt. Är det någon som känner igen arten. Växte i blandskog om jag minns rätt

Inocybe whitey ?

0

Uno Milberg

6 sep 2009 kl. 22:49

Var det ingen som kunde ha en synpunkt på denna art. Inocybe Whitei, rodnadstråding var min egen gissning eller vad annat kan det vara. Stjärnfolk snälla ha en mening !

0

Michael Krikorev

6 sep 2009 kl. 22:57

Har du tittat vilken sporfärg den har? Jag skulle inte utesluta en Tricholoma. Rekommenderar en jämförelse med någon av arterna i komplexet T. scalpturatum, T. alboconicum och T. argyraceum

0

Uno M

6 sep 2009 kl. 23:17

Tack Michael för svar och förslag.
Nej, sporpulvret är brunt och mig veterligen brukar väl inte musseroner trådigt spricka isär i hatten. Har ej godtagbart mikroskop så jag kan se hur sporerna ser ut.

0

Michael Krikorev

6 sep 2009 kl. 23:36

Helt säker på att sporpulvret är brunt? Har du tagit sporprov?

Tror absolut inte på en tråding. I artkomplexet jag föreslagit (alboconicum och argyraceum) ryms en art som förr hade artepitetet “inocybeoides”, just för att den är lik en trådskivling (Inocybe), och spricker ofta upp trådlikt som en tråding.

0

Uno M

7 sep 2009 kl. 00:28

Den har legat på en bit hushållspapper och sporpulvret var ju inte mörkbrunt, snarare ljust gråbrunt ungefär. Vilket en amatör som jag tolkat som brunt. Men jag skall läsa på om dina förslag som ju tycks leda till vad det troligen kan vara för art.
Tack ! Det är så mycket roligare när man får diskutera med någon kunnig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone