Enligt “Nya svampboken” finns två varianter: rhacodes, skogsvarianten samt bohemica, trädgårdsvarianten.
Utifrån dina bilder ser det ut som om dina första, ljusare är trädgårdsvarianten, och den sista bilden skogsvarianten, eftersom den är gråare. Dock är den i dåligt skick, och jag vet inte hur troligt det skulle vara att båda varianterna växer bredvid varandra.
Vad säger du, Jan, stämmer det?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=123074&fnr=1&sok=annorlunda&Start=0&Offset=50&2
I denna tråd trodde Micke att det var Clorophyllum olivieri jag hittat.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=101232&fnr=1&sok=stolt
Här diskuteras också skogs- och trdgvarianterna (Macrolepiota) av Irene. Ingen vet från den ena dagen till den andra…
Jag tycker att din, Maria, har ”rätt så enkel ring”. Jfr med min i den nedre, tidigare tråden.
Din sista har bara hatt. Den liknar lite mina ‘olivieri’.
Förmodligen kan ingen det här…
Förr åt jag ganska stora mängder av den rodnande fjällskivlingen, och kanske kan man säga att jag “föråt” mig på den! Jag tillagade den både till mig själv och familjen, men aldrig hörde jag att någon fick magbesvär av den. Däremot kan man uppfatta smaken som något kärv och jordig, speciellt hos större exemplar. Som blandsvamp rekommenderar jag den inte då den “tar över” och kan ge en lite jordig ton åt hela anrättningen.
Att smaka den välstekt i liten mängd tycker jag inte bör vara orimligt att rekommendera men det är absolut ingen av de läckraste matsvamparna enligt min smak och har smakmässigt inget gemensamt med den läckra stolta fjällskivlingen. Jag upplever den rodnande även som hårdare och träigare i konsistensen.
De jag ätit har växt i barrmattan under större granar och bör alltså vara skogsvarianten, inte trädgårdsvarianten som jag veterligen inte träffat på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.