0 425 visningar

16 svar

svamp på svampen

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 16:41

God eftermiddag alla !
Har kompletteringsplockat lite trattkantarell och fick precis syn på detta
svamp på svampen ??

mycomyceter ??? eller vad det nu hette

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 16:45

OJ vilka söta småttingar, fast inte så trevligt att få dem på matsvamp kanske?

Jag skulle nog inte äta dem.

0

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 16:49

tänkte att det är nog okej att ta hattarna iaf men det kanske blir fel

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 16:55

Vänta in ett stjärnesvar.
Jag tycker inte det verkar aptitligt även om de små nu inte är giftiga…

Mer en känsla av att substraten blir unkna av såna angrepp

0

myxomyceter ?

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 16:56

men det måste väl nästan vara en sådan

0

Didymium ?

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 17:01

den är mellan 1 mm och 2 mm hög
min alltså =)

0

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 21:17

är någon stjärna här som kan ha något förslag , jag har lagt dom åt sidan så länge

0

Morgan

3 sep 2009 kl. 21:25

Hej Birgitta!
Vad menar du med kompletteringsplockat???
Trattisar är för mig en svamp jag plockar mycket av, för jag tycker det är en svamp på topp tio listan vad gäller smak etc.
Häftiga bilder måste jag säga.
Det är nog dax att jag köper ny kamera…..

0

morgan...

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 21:29

behövde 2 liter för att kunna sylta plockade bara 3 liter igår…det blev 3st 7 dl burkar syltad nu är jag nöjd för i år

0

sylta

Peter, Linköping

3 sep 2009 kl. 21:32

Kan du förvara den syltade svampen i rumstemperatur, Birgitta?

0

sylta

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 21:33

matkällare eller kylskåp i c.a 3 år

0

morgan...

Morgan

3 sep 2009 kl. 21:35

Om det är aktuellt Birgitta, är jag spekulant på en burk syltad svamp.
Har så dåligt med tid just nu för att ordna sånt själv.
Hojta till så får du min mail.

0

morgan...

Tina Nordberg

3 sep 2009 kl. 22:04

Är den kanske släkt med mina Comatricha nigra?

0

morgan...

Tina Nordberg

3 sep 2009 kl. 22:10

Så här utvecklades de.

0

Uno Eliasson

4 sep 2009 kl. 19:19

Hej Birgitta!
Jo, visst är det en myxomycet som växer på foten av den “riktiga” svampen. Sådant ser man då och då eftersom många myxomyceter tycker om att leva av svampsporer. Med stor sannolikhet är det Physarum album (tidigare kallad Physarum nutans), även om man skall vara försiktig med bestämningar baserade på omoget material. Alla de små fruktkropparna har uppstått från ett enda plasmodium (= en jättecell med många kärnor) som säkerligen i detta fall likt en jätteamöba “ätit” sporer som fallit ned från svampens lameller. När de små fruktkropparna mognat (något dygn senare) blir den övre sporinnehållande delen skör med en tunn bräcklig vägg. Den blir vitspräcklig p g a inlagring av kalcium. Vill du veta mer får du gärna kontakta.
Bästa hälsningar
Uno E.

0

Birgitta F

4 sep 2009 kl. 19:39

det jag grunnar på nu Uno är om den mår bäst i rumstemperatur eller svalt (kylskåp) idag ser jag ingen förändring förvarad i rumstemperatur

0

Uno Eliasson

7 sep 2009 kl. 15:14

Hej! Rumstemperatur är nog bäst, men det hela handlar om en balans mellan fuktighet och temperatur. Eftersom substratet (trattkantarellen) innehåller en massa fuktighet kan mognaden av myxomycetfruktkropparna gå långsamt (flera dygn). Pröva med att låta just denna trattkantarell ligga kvar i rumstemperatur. Jag kan inte lova att myxomyceten verkligen mognar normalt. Ibland är de känsliga för störningar och då kan de stanna i sin utveckling och mögla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone