0 281 visningar

13 svar

Otäckt och täckt

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 08:05

i gräsmattan i veckan

De otäcka (serie 1) är rätt vackra att se på, men inte bra att äta, ffa för barn och hundar.

De täcka (serie 2) är jag tacksam för hjälp med…
De är kanske också otäcka?
Dessutom en annan gräsmattefråga; varför fick den svartnande vaxskivlingen inte längre heta så? Det är ju precis det den är!

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 08:08

så de täcka!

0

Lena M

4 sep 2009 kl. 08:15

Och vad heter dessa svampar ???

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 08:38

De otäcka är topptråd- resp. sidentrådskivling. DET trodde jag alla gräsmatteägare visste, Lena!;)
De täcka vet jag inte!

0

Irene A

4 sep 2009 kl. 08:57

Den bruna är någon gräsmattsgalerina, jag har inte koll på dem.

Den andra är blåfotsnavling, Rickenella swartzii.

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 09:16

Tack Irene, navlinglik är den då!
Men blå fot?

0

Lena M

4 sep 2009 kl. 09:19

Det är mycket jag INTE vet Jan,  sakta men säkert tillförs nya kunskaper förhoppningsvis. :)

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 10:24

Irene, varför har ingen av alla mina det minsta blå (eller ens mörk) fot, DÅ?

0

Irene A

4 sep 2009 kl. 10:26

Den är bara blåaktig längst upp i fottoppen.

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 10:48

Inte på swefungibilden! Men det är väl den som inte är så bra, då;)
Ska kolla fler. Bilder.

0

Irene A

4 sep 2009 kl. 10:55

Sant, det blå syns bättre på din bild, Jan.

0

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 11:03

OK! Då ska jag försöka ta bilder för att visa hur det SKA se ut då! Bara det ville sluta regna - vi behöver inte nån fukt nu!

0

Blåfotsnavling

Irene A

4 sep 2009 kl. 13:20

Här är en ny bild från gräsmattan idag, har gjort mitt bästa för att få korrekt färgbalans på den.

0

Blåfotsnavling

Jan A, Uppsala

4 sep 2009 kl. 18:04

Kom nyss hem från en “insamlingstur” för Rymans utställning och såg att dina är rätt lika mina, men mindre tydligt strimmiga. Regnet hindrar tyvärr fotande här. Blåhalsade kommer jag nog att ‘kalla’ dom hädanefter…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone