Under min pågående svamputbildning på Umeå universitet fick jag tips om detta:
http://www.facebook.com/note.php?note_id=97783399500
Visst vore det underbart om man fick det att fungera!
Tyvärr är det ju svårt att veta om det blir ett Goliat-år eller inte.
Förra året hittade jag ingen och i år har jag inte hittat så många, men för två år sedan fanns det hur mycket som hellst.
Guidade ett par Japaner på heden i förrgår och vi hittade väl ett tjugotal Goliat. De var helt lyriska. Det var ganska kul.
Roligt att man kan glädja andra människor!
Det är faktiskt jättekul att japaner kommer till Norrland som turister för goliatmusseronernas skull.
Jag tror att man måste gå lite försiktigt tillväga om det ska bli en affärsidé, för de flesta goliatmarker är (fortfarande) privatägda, och man litar till allemansrätten för att kunna plocka svamp, men överträder den om det görs organiserat.
Att ta betalt som guide åt turister tror jag kan vara OK, men inte att organisera svampplockning ytterligare. Man hamnar lätt i konflikt med markägare då, och allemansrätten är redan ifrågasatt när det gäller liknande verksamheter.
Så länge man inte skadar terräng/natur eller skräpar ned borde inte markägaren ha så mycket att uppröras över. Hur skulle det annars kunna tillåtas så mycket storskalig bärplockning?
Det är väl just vid slitage på naturen (vid hård användning, tex intensiv ridning) eller vid nedskräpning som diskussion kring allemansrätten uppstått. Så har ju även uppstått klagomål kring kommersiell bärplockning när det skräpats ned. Men när sådant sköts så kan jag inte påminna mig om att jag hört att någon markägare varit missnöjd
I Värmland finns det ju flera hyfsat stora svampuppköpare (definitivt organiserat och kommersiellt) som har verkat rätt länge. Tycker det skulle vara svårt för dem att driva sina verksamheter vidare om det fanns ett utbrett missnöje bland markägarna.
Samma regler torde ju gälla i Värmland som i övriga landet.
Tilläggas till mitt sista inlägg ska att svampplockarna i Värmland knappast bara plockar sin svamp på statlig mark.
Vore svampuppköpandet i Värmland på kant med lagen eller allemansrätten så skulle det knappast kunna pågå år efter år.
Och då det verkar fungera bra i ett län så har jag mycket svårt att se varför det inte skulle fungera bra i ett annat län. Blir nog också svårt att få upp volymerna i den storlek det handlar om i Värmland, så den eventuella störningen borde bli betydligt mindre i andra län.
LRF har ledsnat på bärplockarföretag och liknande och vill att kommersiell verksamhet i markerna inte ska få ske utan avtal med markägarna (och det är snällt formulerat jämfört med hur vissa enskilda markägare skulle uttrycka sig).
Uppköpare av svamp organiserar än så länge inte svampplockning i sig (vad jag vet). Det är när man börjar med det, som man också börjar tänja på gränserna för allemansrätten.
Naturligtvis är det positivt om man kan använda resurser som annars inte skulle bli utnyttjade. Jag menar bara att man måste vara försiktig med HUR man gör det.
Det är absolut tillrådligt att gå varsamt fram med allemansrätten och Irenes åsikter är som vanligt beaktningsvärda. Du har rätt Johan i att det funkar hyfsat i Värmland vad gäller svamplockning men det är inte utan att det irriterar markägare när det blir påtaglig våldgästning, stölder och nedskräpning.
Den organiserade arbetskraftsimporten anser jag måste stoppas snarast. Ska den fortgå måste det hittas helt nya former. Största problemet med den är naturligtvis uttnytjandet av människor som på flera vis kan liknas vid slaveri. Det är en skam för Sverige och ofattbart att det kan fortsätta år efter år. Sedan har vi följderna med överuttnyttjande av allenmansrätten och jag som svampuppköpare ser det som en viktig sak att vidare kommersialisering som t.ex. svampturism inte går fortare fram än att ordnade former hinner med.
Om det var mej du riktade frågan till så är jag egentligen ingen guide. Jag bara guidade en bekant från Japan och hans chef som var på besök.
Jag finns i Skellefteå, men om jag vågar ta på mig betalda guidningar det vet jag inte.
Kan ju inte garantera att jag hittar några Goliat och ska jag reka före så kan det ju behövas några timmars rekande. Kan bli dyrt! Finns ju inte så gott om de i år. Ett år när det är massor skulle man säkert kunna ta på sig guidningar, men det vet man ju aldrig i förväg.
Tydligen finns det redan de som börjat suktande japaner i svampskogarna i Norrland.
http://slowlife.se/eng/destinations/matsutake.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.