0 448 visningar

15 svar

Lennart S?

svampstaff

4 sep 2009 kl. 11:09

Var det du som var intresserad av Ramaria?
Skulle du vilja kolla på denna åt mig, så jag får klarhet i min sömnlöshet?

0

Lennart S

4 sep 2009 kl. 14:59

Jag tycker att det ser ut som en Ramariopsis pulchella, violfingersvamp. Arten är mindre än violett fingersvamp, Clavaria zollingeri. Clavariaarterna saknar söljor. Däremot har Ramariopsis söljor.

0

Frida

4 sep 2009 kl. 18:48

Spännande! Du verkar ha hittat en ovanlig liten svamp. :)

0

svampstaff

4 sep 2009 kl. 19:10

Kul o tack Lennart!
Tips om var man kan läsa om den?

0

Hans v E

4 sep 2009 kl. 19:29

Den Lennart S jag trodde det var är Sveriges bästa på Ramarior (och kremlor), så detta är nog någon annan.
Fantastisk Ramaria detta, men inte är det väl den lilla späda, klarvioletta Ramariopsis pulchella!

0

Lennart S

4 sep 2009 kl. 20:02

Du kan läsa om arterna i Nordic Macromycetes Vol.3

0

svampstaff

4 sep 2009 kl. 20:19

Vilken tror du då Hans v E.

0

Tomtemora

4 sep 2009 kl. 20:43

skräm inte iväg Lennart S med oskämdheter nu…...

0

trolös

4 sep 2009 kl. 20:59

jag tror att denna svampstaff får minska antalet sällsynta fynd, det ses mer och mer med skeptisism av dom sk.kunniga.

0

Birgitta D

4 sep 2009 kl. 22:31

Rätt Lennart S borde få en stjärna något för mcke att kolla upp.

0

Hans v E

4 sep 2009 kl. 22:37

Vad är oskämdheter?
Jag vill bara veta om det är den beundransvärde Lennart S som skriver.
Jag har inget förslag själv på fingersvampen, men vill gärna veta vad det är.

0

Trolös!

Elisabeth Jansson

4 sep 2009 kl. 22:41

Vad menar du?
Om man har så bra svampmarker runt där Svampstaff bor tror du att han fejkar när han gör fynd?
Han förgyller guiden för oss som har några år “på nacken” med att visa sällsynta fynd som man får klura på och fantastiska bilder.

0

Trolös!

anithau

5 sep 2009 kl. 07:59

Jag håller med Elisabeth Jansson.

0

Trolös!

EG

5 sep 2009 kl. 08:09

Håller också med Elisabet
Alla har inte så fina marker o ork benen Men har förmånen att kunna njuta av bilderna på guiden

0

Trollmora

5 sep 2009 kl. 12:31

Vem nu Lennart S är spelar mindre roll! Han svarade artigt o korekt på Svampstaffs fråga , vilket du ifrågasatt direkt. Det tycker jag var lite oförskämt…
Även ovanliga svampar kan det göras nyfynd av!! Så inget är att utesluta enligt min mening. På bilden är den faktiskt MYCKET lik violfingersvampen! Så någon borde mikroskopera den så att frågetecknet får ett svar!

0

Elisabeth Jansson

5 sep 2009 kl. 18:58

Lennart S är Lennart Söderberg har hållit på med Ramariorna fingersvanpar ett släkte som många börjat med men gett upp.
Han är också mycket duktig på kremlor.
Tack Lennart för att du hittat till svampguiden!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone