0 355 visningar

14 svar

Uppmaning till alla svampintresserade!

Henrik Sundberg

4 sep 2009 kl. 12:22

Det har blivit lite klent med responsen på min efterlysning av Lyophyllum här på forumet. Förutom tre eldsjälar (heder åt dem!) så har ingen hört av sig. Kanske beror det på att de inte funnit något…?
Så Irene A, Karl S och alla andra som flitigt frekventerar forumet, kom igen nu! Karl S - Det borde ju finnas en del Lyophyllum på Rättviksheden?
Så vare sig du är svampguru eller bara lite intresserad av svamp tveka inte att höra av dig!
Hoppas på bättre respons efter detta inlägg!

0

nn

4 sep 2009 kl. 14:44

Puttar upp tråden!

0

MariaW

4 sep 2009 kl. 16:45

För min del är det nog inte frågan om ointresse utan om ovetskap. Ingen av mina svampböcker täcker det släktet så jag vet inte vad jag ska hålla ögonen öppna efter när jag är ute helt enkelt och inte heller i vilken typ av skog de kan hittas i.

0

Svampkonsulenten Umeå

4 sep 2009 kl. 16:55

Detta probelm löser du med dessa två länkar med koppling till vårt eminenta förbund.

http://www.svampkonsulent.se/www/upl/files/shimeji_3233_125.pdf

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/

0

MariaW

4 sep 2009 kl. 17:05

Om man utgår från vad den artikeln skriver…Kan jag anta att om denna växer i min region (Gästrikland) överhuvudtaget så är det vid tall-hällmarker den kan återfinnas?

0

Sara i Umeå

5 sep 2009 kl. 13:55

Nu glömmer väl inte att titta lite extra i svampskogen i helgen?

0

Henrik Sundberg

5 sep 2009 kl. 14:27

Hej Maria!
Tallhällmarker och tallhedar borde vara de bästa markerna. Håll utkik!
Kolla gärna min tråd EFTERLYSNING här på forumet så får du lite länkar till bilder.

0

Henrik S

7 sep 2009 kl. 15:19

Flyttar upp!

0

Henrik S

7 sep 2009 kl. 22:28

Flyttar upp

0

Lill

8 sep 2009 kl. 08:03

Har du alls börjat få in några rapporter om fynd? Hur lång växtsesong har den?
Jag bor i Västerbotten. Har än inte hittat någon. Letar på hedarna vars goliaten växer. Är jag på fel ställe eller är jag för tidigt ute?
Ge gärna lite tips!

0

Lill

8 sep 2009 kl. 22:59

Har tyvärr urusel kamera.
Kan det vara den här?

0

Lill

9 sep 2009 kl. 07:07

Lyfter tråden!
Är lite nyfiken.

0

Henrik S

9 sep 2009 kl. 18:35

Hej Lill!
Ursäkta att jag inte svarat så snabbt. Det kan vara den jag söker! Mejla mig din adress på hesund@yahoo.se så skickar jag ett frankerat kuvert att skicka svampen i. Tackar så mycket!

0

Henrik Sundberg

10 sep 2009 kl. 14:29

Flyttar upp!

0

Henrik S

11 sep 2009 kl. 14:28

Flyttar upp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone