0 1003 visningar

17 svar

Mycel ? mm

Frida

4 sep 2009 kl. 14:49

Jag gick ut och skulle kika lite på svamparna i hagarna. Det verkligen kryllar av svampar! Det måste vara ett otroligt bra år iår. Först går jag och kikar till den violetta fingersvampar och upptäcker åtta nya inom ca 30 m2. Är det samma mycel? eller flera? Sen går jag till de håriga jordtungorna och upptäcker 100-tals och åter fler… Kanske på en yta av 50m2. Nu vet jag ju att det finns två arter där (T.hirsutum o T.walteri) Men är det fler mycel eller ett? Hur räknas svamp ? Fruktkropp eller mycel?

En vacker hårig jordtunga

0

Irene A

4 sep 2009 kl. 15:13

Om det finns behov av att räkna svampar, beror väl mest på vad du själv har för syfte med det.

Det går knappast att avgöra antalet mycel, men det kan ju finnas anledning att räkna antalet fruktkroppar om man vill följa dem år från år och se om de ökar eller minskar, eller spekulera i varför det varierar mellan olika år..
Det är ju inget måste att hålla på och räkna dem.

0

Karl S

4 sep 2009 kl. 15:16

Hur räknas svamp?
- Fruktkroppar om du ska uppskatta hur mycket mat du får ut.
- Mycel om du ska räkna individer, t ex i en inventering.  1 mycel = 1 individ (alla fruktkropparna har samma DNA, ungefär som alla äpplena på ett träd).

Jag kan tänka mig att ett mycel kan täcka 50 m2 (7 m x 7 m).  Vissa mycel kan bli mycket stora.  Det finns häxringar på 100 m tror jag mig ha hört nån gång.

Tala gärna om var du bor eftersom vi gärna kommer till ställen med mycket svamp.

0

Frida

4 sep 2009 kl. 15:18

Jag funderade mest på hur stort är ett mycel? Hur många fruktkroppar kan den uppbringa? Ren nyfikenhet helt enkelt…

0

Frida

4 sep 2009 kl. 15:20

Tack Karl S ! Du förstod min fråga. Jag bor i Värmland, utanför Hagfors. :)

0

Lena M

4 sep 2009 kl. 16:18

Det är spännande med jordtungorna och alla vaxingar som kommer nu. Jag var iväg till ett ställe där det förra hösten fanns så mkt. luddfingersvampar men inte en enda. Kanske beroende på att de kört med skogsmaskiner och delvis förstört vägen.

0

Frida

4 sep 2009 kl. 18:46

Hej Lena,

Här har det regnat hela sommaren och även nu i början på hösten. Så det är väll himmelriket att vara svamp kan jag tänka… Synd med sönderkörningen av luddfingersvamparna :(

0

Frida

4 sep 2009 kl. 18:55

LENA M

Om du rapporterade förra året till atportalen, rapportera gärna att arten saknades i år! Det är viktig information om varför svampen försvunnit.

0

Vadå hårig?

Hans v E

4 sep 2009 kl. 19:33

Jag ser inte att den är hårig nu heller! (Det fanns ett annat inlägg med håriga jordtungor för några dagar sedan).

0

Vadå hårig?

Irene A

4 sep 2009 kl. 19:44

Hans, jag är också skeptisk.

Må så vara att hårig jordtunga är hittad där, men det behöver inte vara samma art för att den är hittad i samma område. Det är inte ovanligt att flera arter av jordtungor växer tillsammans (flera olika mycel alltså..).

0

Vadå hårig?

Frida

4 sep 2009 kl. 20:01

Håren syns inte alltid när man håller den i handen. Men är tydliga med lupp! :)

0

Vadå hårig?

Frida

4 sep 2009 kl. 20:37

Här kommer närbilder på samma svamp (fast torrare nu) jag tog kort på förut i regnet, hoppas du ser håren nu Hans v E…..

0

Lena M

4 sep 2009 kl. 20:45

Frida .

Så långt har jag inte tänkt :)

Bild på en bråkdel av fingersvamparna från hösten 2008, men jag tycker att purpurfingersvamp är ett vackrare namn, varför är det ändrat.

0

Lena M

4 sep 2009 kl. 20:46

Bild var det ja !

luddfingersvamp

0

Frida

4 sep 2009 kl. 21:06

Oh vad fina! Makalöst synd att de försvunnit! Det finns ingen chans att de dyker upp senare?

0

Hans v E

4 sep 2009 kl. 22:28

Håller med om att purpurfingersvamp är ett vackrare nam. Den heter ju också Clavaria purpurea!
Nä - ser fortfarande inga hår.

0

Frida

5 sep 2009 kl. 08:25

Synd att du inte ser det. De är ju inte långhåriga! Utan lätt ludna. Men jag lovar jag ser skilnad på hårig och vanlig jordtunga…......

0

Hårig jordtunga!

Frida

5 sep 2009 kl. 10:12

Mitt sista försök att visa håren! Hoppas det går att se något på dessa mycket förstorade bilder. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone