Jag gick ut och skulle kika lite på svamparna i hagarna. Det verkligen kryllar av svampar! Det måste vara ett otroligt bra år iår. Först går jag och kikar till den violetta fingersvampar och upptäcker åtta nya inom ca 30 m2. Är det samma mycel? eller flera? Sen går jag till de håriga jordtungorna och upptäcker 100-tals och åter fler… Kanske på en yta av 50m2. Nu vet jag ju att det finns två arter där (T.hirsutum o T.walteri) Men är det fler mycel eller ett? Hur räknas svamp ? Fruktkropp eller mycel?
En vacker hårig jordtunga
Om det finns behov av att räkna svampar, beror väl mest på vad du själv har för syfte med det.
Det går knappast att avgöra antalet mycel, men det kan ju finnas anledning att räkna antalet fruktkroppar om man vill följa dem år från år och se om de ökar eller minskar, eller spekulera i varför det varierar mellan olika år..
Det är ju inget måste att hålla på och räkna dem.
Hur räknas svamp?
- Fruktkroppar om du ska uppskatta hur mycket mat du får ut.
- Mycel om du ska räkna individer, t ex i en inventering. 1 mycel = 1 individ (alla fruktkropparna har samma DNA, ungefär som alla äpplena på ett träd).
Jag kan tänka mig att ett mycel kan täcka 50 m2 (7 m x 7 m). Vissa mycel kan bli mycket stora. Det finns häxringar på 100 m tror jag mig ha hört nån gång.
Tala gärna om var du bor eftersom vi gärna kommer till ställen med mycket svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.