0 341 visningar

11 svar

Gräsmatte-spindling?

MariaW

4 sep 2009 kl. 16:52

Har så stött på en ny sorts svamp i trädgården nedanför ett av äppelträden. Tror mig våga påstå att det är en spindling, vad kan den tänkas heta?

0

MariaW

4 sep 2009 kl. 16:53

Och vad gäller storlek och undersida ser den ut så här.

0

Karl S

4 sep 2009 kl. 21:27

Ledsen MariaW men det är svårt att göra en bestämning, även om du har utmärkta bilder.  Det skulle behövas små, outvecklade exemplar i snitt och lite spordata.  Dom verkar ganska torra, var vädret torrt? eller var hatten klibbig?

0

snabber.

4 sep 2009 kl. 21:53

Äppelspindling.

0

MariaW

5 sep 2009 kl. 01:29

Snitt på små exemplar kan ordnas. Torrt? Nä det vill jag inte påstå...har varit varannandagsväder hela veckan och givmilt med regn för svamp överhuvudtaget hela säsongen.

0

Karl S

5 sep 2009 kl. 10:24

Fint, ser fram emot bilder på små, outvecklade ex i snitt.  Kolla även om hatten är klibbig.

0

MariaW

5 sep 2009 kl. 11:27

Så här ser svampen ut delad, hatthuden känns torr och sträv trots att det regnade en del igår kväll.

0

Irene A

5 sep 2009 kl. 11:33

Jag tror att det underlättar med uppgift om vilka andra träd som finns i närheten, upp till en 30 meters radie eller så. Björk kan ha ännu längre rotsystem..

0

MariaW

5 sep 2009 kl. 11:43

Oj, träd inom en 30 metersradie blir då asp, hägg, sälg, björk, rönnbär, lönn, ek och tall. Därutöver äppelträd, körsbärsträd och diverse prydnadsbuskar.

0

Irene A

5 sep 2009 kl. 11:58

Asp, björk eller ek är tänkbara värdar i så fall.
Då röstar jag faktiskt på aspspindling, Cortinarius lucorum.
Färgen är rätt, växtsättet i täta klungor likaså.

0

Karl S

5 sep 2009 kl. 16:18

Jag håller med Irene att C. lucorum verkar troligast.  Jag hade annars lurat på C. biformis, i så fall den starkt violetta form (varietet?) som går med Marias tall en bit bort.  Men nu ser man att svampen verkar bara svagt hygrofan, alltså lucorum.

0

MariaW

5 sep 2009 kl. 17:19

Tack så mycket :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone