0 366 visningar

9 svar

Nytaggat.

svampstaff

4 sep 2009 kl. 20:23

Ja du Elisabeth, inte lätt med taggisar.
Stridisarna hade dessutom stängt av varenda väg, pga. låtsaskrig?
Så det blev till att bege sig in i stridszonen per fot en 5-6km, lyckades hitta vad jag tror är två olika taggsvampar en med mörk fot och en med brun fot, utöver det en ny raggtaggsvamp och en hel del fjälltagg.

0

svampstaff

4 sep 2009 kl. 20:26

Första bilden i denna serie är taggen med ljus fot,
andra bilden den med mörk fot.
Och sista bilden tror jag brödticka, som växer i mängd ihop med taggisarna.

0

svampstaff

4 sep 2009 kl. 20:28

Och mkt.fjälltagg.

0

svampstaff

4 sep 2009 kl. 23:52

Nu har jag tuggat luktat mm
Och den med mörk fot luktar i min mening lite smörkola?
Båda smakar däremot lite beskt?

0

Fantastikt!

Elisabeth Jansson

5 sep 2009 kl. 22:19

Hej!
Du är otrolig att traska på och göra så mycket fynd Som du vet är det alltid svårt på bara bild att artbestämma,jag är glad om flera tycker till.
Första bildserien är bild 1 Raggtaggsvamp och den är sällsynt!
Bild 2 tror jag är grantaggsvamp en gammal sådan Bankera violascens
och bild 3 koppartaggsvamp Sarcodon Lundelli
Andra bildserien bild 1 kan jag inte komma på något namn
Bild 2 är en ung grantaggsvamp Bankera
Bild 3 är ju brödticka

Bildomgång tre är ju fjällig taggsvamp du vet att det finns en som går med tall som heter motaggsvamp tror jag.

0

Fantastikt!

Alf Pallin

5 sep 2009 kl. 22:39

Håller med Elisabeth om grantaggsvamp skall lukta buljong, samt fjällig taggsvamp den som växer med gran, ej motaggsvamp. Raggtaggsvamp och koppartaggsvamp har jag aldrig hittat.

0

Fantastikt!

svampstaff

6 sep 2009 kl. 06:37

Kul då fick jag mina funderingar bekräftade, grantaggis luktar gottigott.Motaggsvamp har jag i en annan skog, så den kan jag, men ej hittat i år ännu.

0

Fantastikt!

svampstaff

6 sep 2009 kl. 13:51

Nya bilder på tagg, och sista bilden på följesvampen som alltid sitter intill.

0

Vilken följesvamp?

Elisabeth jansson

7 sep 2009 kl. 23:53

Hej igen!
Vilken svamp brukar alltid sitta intill?
Sista bildserien!

Bild 1 fårticka och Hydnellum concrescens Zon taggsvamp i senaste numret av Mykologisk tidskrift så är det en belgare Eef Arnolds som menar på att det kommer att hända mycket i släktet Hydnellum artikeln finns att läsa i senaste numret volym 30 nummer 2 2009 finns nog att läsa på nätet länkar finns på svampguiden.
Bild 2 ser ut som grantaggsvampen Bankera violascens
och den sista är en av de hårda svarta kremlorna som man bara kan artbestämma genom att skrapa eller lukta smaka det finns tre att välja på om jag minns rätt!

0

Vilken följesvamp?

svampstaff

8 sep 2009 kl. 10:14

Jo den där hårda megastora svartkremlan sitter alltid i anslutning till taggsvamp:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone