Ja du Elisabeth, inte lätt med taggisar.
Stridisarna hade dessutom stängt av varenda väg, pga. låtsaskrig?
Så det blev till att bege sig in i stridszonen per fot en 5-6km, lyckades hitta vad jag tror är två olika taggsvampar en med mörk fot och en med brun fot, utöver det en ny raggtaggsvamp och en hel del fjälltagg.
Hej!
Du är otrolig att traska på och göra så mycket fynd Som du vet är det alltid svårt på bara bild att artbestämma,jag är glad om flera tycker till.
Första bildserien är bild 1 Raggtaggsvamp och den är sällsynt!
Bild 2 tror jag är grantaggsvamp en gammal sådan Bankera violascens
och bild 3 koppartaggsvamp Sarcodon Lundelli
Andra bildserien bild 1 kan jag inte komma på något namn
Bild 2 är en ung grantaggsvamp Bankera
Bild 3 är ju brödticka
Bildomgång tre är ju fjällig taggsvamp du vet att det finns en som går med tall som heter motaggsvamp tror jag.
Hej igen!
Vilken svamp brukar alltid sitta intill?
Sista bildserien!
Bild 1 fårticka och Hydnellum concrescens Zon taggsvamp i senaste numret av Mykologisk tidskrift så är det en belgare Eef Arnolds som menar på att det kommer att hända mycket i släktet Hydnellum artikeln finns att läsa i senaste numret volym 30 nummer 2 2009 finns nog att läsa på nätet länkar finns på svampguiden.
Bild 2 ser ut som grantaggsvampen Bankera violascens
och den sista är en av de hårda svarta kremlorna som man bara kan artbestämma genom att skrapa eller lukta smaka det finns tre att välja på om jag minns rätt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.