0 226 visningar

19 svar

5kg Karl-Johan

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 14:38

på 1 timme i morse :))
Kunde nog plockat hur mycket som helst om jag bara orkat.

0

Bo Reyer

17 aug 2006 kl. 14:48

Det är bara att gratulera!

0

lilla my

17 aug 2006 kl. 14:49

Grrrrr!!!!

0

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 14:50

Tack.
Nu ska jag bara göra plats för KJn i frysen med :)

0

Tina Nordberg

17 aug 2006 kl. 14:52

Grattis !!!!!!!

0

Carin

17 aug 2006 kl. 14:57

I vilken del av landet bor du?

0

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 14:58

2, 5 mil utanför Varberg på västkusten.

0

Carin

17 aug 2006 kl. 15:05

Ni har nog fått rätt bra med regn under sommaren. Jag bor i Småland och här har Karl-Johan precis kommit igång. De växer oerhört snabbt. Jag går samma morgonpromenad varje dag och mitt på stigen dyker det upp fina svampar som inte stod där dagen innan.

0

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 15:17

Det är ju först nu det sista det har regnat.
Kjn har nyss kommit här med. Så jag står alldeles i början på mitt svampår.
I början på augusti förra året plockade jag Stolt Fjällskivling så jag nästan tröttnade på dem. Vid ett tillfälle hade jag kommit över så mycket att det blev 17LITER rensad svamp. Bara fjällisar alltihopa.Men då tröttnade jag på att plocka!!

0

Bo E

17 aug 2006 kl. 15:36

Grattis till alla fina kallarna!

Nu blir det ett delikat problem att välja vilken skog man ska gå till på söndag!

Man längtar onekligen efter möjligheten att ta ut lite extra semesterdagar när man ser alla fina fynd på guiden!

0

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 16:06

Varför vänta ända till söndag? Kvällarna är ljusa länge än =O)
Jag var i en gammal “torr” granskog, avverkningsklar.

0

Carin

17 aug 2006 kl. 16:07

Finns det förresten någon sopp, förutom gallsopp, som man kan förväxla med Karl-Johan och som inte går att äta? Jag kan bli osäker på om det verkligen är Karl-Johan. Om jag tuggar lite på en provbit och den smakar Karl-Johan och inte ettrigt eller så, då kallar jag svampen Karl-Johan. Finns det någon risk att jag får med något oätligt?

0

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 16:24

Rören under hatten på en gallsopp är smutsrosa o nätmönstret under hatten på foten är mörkt. Istf vitt som på karljohan.

Längs hattkanten på en KJ är en tunnvit rand.
Det finns ju olika “sorters” stensopp. Men ingen av de olika är oätlig el giftig.
Risken att du får med en gallsopp finns dock alltid.Kolla alltid färgen på nätmönstret under hatten så är du säker.

0

Carin

17 aug 2006 kl. 18:32

Då så. Inga problem. Jag blev så inspirerad att jag tog en sväng ut i skogen med maken. Vi är nya här i Småland så vi utforskar olika skogar fortfarande. Hittade snabbt 40 Karl-Johan. Relativt nya, dvs helt utan minsta maskgångar. Underbart.

0

Lena M

17 aug 2006 kl. 19:00

Grattis till dig, jag hoppas på att det kommer många i mina trakter. Lena

0

Birgitta D

17 aug 2006 kl. 22:03

Grattis men skall du sälja är det bättre att torka än att frysa svampen.

0

CharinaJohansson

17 aug 2006 kl. 22:08

Jag skulle sålt dem orensade.

0

CharinaJohansson

18 aug 2006 kl. 19:03

Jag har fått en beställning från en grossist på 10 kilo till måndag morron kl 7.
Blir nog inte svårt.
Var nyss ute en sväng.
7kg på 35 minuter!!! :))

0

Bo Reyer

18 aug 2006 kl. 20:08

Om det är torkad vikt blir jag än mer avundsjuk.

0

CharinaJohansson

19 aug 2006 kl. 08:42

Torkad?!
Nädu…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone