Det är ju först nu det sista det har regnat.
Kjn har nyss kommit här med. Så jag står alldeles i början på mitt svampår.
I början på augusti förra året plockade jag Stolt Fjällskivling så jag nästan tröttnade på dem. Vid ett tillfälle hade jag kommit över så mycket att det blev 17LITER rensad svamp. Bara fjällisar alltihopa.Men då tröttnade jag på att plocka!!
Finns det förresten någon sopp, förutom gallsopp, som man kan förväxla med Karl-Johan och som inte går att äta? Jag kan bli osäker på om det verkligen är Karl-Johan. Om jag tuggar lite på en provbit och den smakar Karl-Johan och inte ettrigt eller så, då kallar jag svampen Karl-Johan. Finns det någon risk att jag får med något oätligt?
Rören under hatten på en gallsopp är smutsrosa o nätmönstret under hatten på foten är mörkt. Istf vitt som på karljohan.
Längs hattkanten på en KJ är en tunnvit rand.
Det finns ju olika “sorters” stensopp. Men ingen av de olika är oätlig el giftig.
Risken att du får med en gallsopp finns dock alltid.Kolla alltid färgen på nätmönstret under hatten så är du säker.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.