Svampen har mild smak är korkartad känns inte kompakt den skimmrar som en alticka fast i vitt så den är småluden syns i lupp.
H.scrobiculatum är mindre och växer i barrskog jag vet inte om den kan förekomma i bokskog men någon av dom här tre arterna
H.scrobiculatum, H.compactum eller
H.concrescens är det säkert och jag har svampen kvar MVH Hasse
Intressant sak den där taggsvampen.
I senaste numret av Svensk Mykologisk tidskrift finns en artikel om en ny art för Sverige, Hydnellum cumulatum (i granskog).
Det här är säkert inte den, men i artikeln nämns också att det finns fler “kryptiska arter i H. concrescens-komplexet”.
Jag har läst artikeln och Fig.1 sid.4 verkar ha samma skimmer på hatten jag bet av en bit för att smaka (mjölig smak)och där blev det svart, hatten blir svart av KOH taggarna blev också svarta möjligen åt det gröna hållet åtminstone en stund jag har tyvär inget mikroskåp eller kunskapen för att använda det men Tony S har erbjudit sig att titta på sporerna vill du ha en del av svampen så får du gärna det MVH Hasse.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.