0 385 visningar

11 svar

att våga eller inte

Draken

4 sep 2009 kl. 23:58

är frågan, men den här svampen doftar gott och ger inga gula föckar vid beröring så det kanske går att smaka på den, den kanske är i giftigaste laget i alla fall, vad tror ni här svampvänner?

0

Thomas i södertälje

5 sep 2009 kl. 13:07

jag skulle inte våga. Men jag är feg oxå :)

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 16:52

Är det ens en champinjon? Ringen ser konstig ut och skivorna lite för ljusa med tanke på att den är så utslagen. Fast jag vet inte vad det annars kan vara.

0

svampexperten

5 sep 2009 kl. 17:09

Kanske Bolmörtskivling? Dödligt giftig!

0

Karl S

5 sep 2009 kl. 17:32

Nej nej, bolmörtsskivling är inte dödligt giftig, men den kan ge dig en obehaglig natt (och ev. sjukhusbesök).  Men det är inte Drakens svamp.

Håller med om att den inte ser ut som en typisk champinjon på skivorna.  Kanske champinjonfjällskivling?  Behåll den ett tag och se om skivorna svartnar (=champinjon).

0

Draken

5 sep 2009 kl. 20:49

Tack så väldigt mycket för svar, svampen har blivit en aning gulaktig i tonen och skivorna lite mer lerfärgade, den har legat i kylskåpet men jag tr fram den nu på bänken för vidare studier.
Det är bra att fega lite vad gäller svamp, det gäller ju livet.

0

Boman

5 sep 2009 kl. 21:59

Jag skulle inte våga. Livet är mig kärt.

0

Draken

5 sep 2009 kl. 22:04

Ja i vart fall vill man ju se vad man ska dö av som Albert Engström sa.
Jag har aldrig kommit så långt som till att smaka på en egen plockad champinjon från skogen, mdn det vore ju trevligt att få uppleva en dag kanske. De där kremlorna har jag inte heller kommit någon vart med, de smakar alltid pepprigt.

0

Jan A, Uppsala

5 sep 2009 kl. 22:06

Tycker att frågan bara är; vilken champinjon är det?

0

att våga artbestämma

Irene A

6 sep 2009 kl. 10:55

från en bild och någon annans luktsinne kan vara riskfyllt.

En champinjon är det nog.
Är doften tydligt angenäm som anis eller mandel, hör den till de ätliga (men folk uppfattar lukter väldigt olika).

Arter som har kvar den bleka färgen relativt länge på skivorna, är gruppen kring snöbollschampinjoner - men det har giftchampinjonerna också.

0

att våga artbestämma

Draken

6 sep 2009 kl. 11:11

Tack för svar och det stärker mig i uppfattning att inte äta svamp som inte är hundraprocent säker, de är svåra de där champinjonerna, hela svampen har nu antagit en svagt gul ton och skivorna svagt bruna. Doften är nog en aning anis och absolut god. Nu funderar jag på svamputställning och tar med mig godingen kanske!

0

att våga artbestämma

Peter, Linköping

6 sep 2009 kl. 11:18

Vat tycker ni om ringen då? Formen är champinjonlik, men på bilden är ringen ytterst klen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone