Nej nej, bolmörtsskivling är inte dödligt giftig, men den kan ge dig en obehaglig natt (och ev. sjukhusbesök). Men det är inte Drakens svamp.
Håller med om att den inte ser ut som en typisk champinjon på skivorna. Kanske champinjonfjällskivling? Behåll den ett tag och se om skivorna svartnar (=champinjon).
Ja i vart fall vill man ju se vad man ska dö av som Albert Engström sa.
Jag har aldrig kommit så långt som till att smaka på en egen plockad champinjon från skogen, mdn det vore ju trevligt att få uppleva en dag kanske. De där kremlorna har jag inte heller kommit någon vart med, de smakar alltid pepprigt.
från en bild och någon annans luktsinne kan vara riskfyllt.
En champinjon är det nog.
Är doften tydligt angenäm som anis eller mandel, hör den till de ätliga (men folk uppfattar lukter väldigt olika).
Arter som har kvar den bleka färgen relativt länge på skivorna, är gruppen kring snöbollschampinjoner - men det har giftchampinjonerna också.
Tack för svar och det stärker mig i uppfattning att inte äta svamp som inte är hundraprocent säker, de är svåra de där champinjonerna, hela svampen har nu antagit en svagt gul ton och skivorna svagt bruna. Doften är nog en aning anis och absolut god. Nu funderar jag på svamputställning och tar med mig godingen kanske!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.