Kolla ringen på de svampar som lagts ner. Jag har aldrig sett en sådan ring på en föränderlig tofsskivling. Med lite vilja kan man se “fjäll” på hattarna också.
Jag säger inte att ni har fel, bara att jag skulle ha låtit den stå om jag såg den i skogen. Jag får inte rätt vibbar.
Bra Irene! Det är ju Armillaria cepistipes! Typiskt utseende med den trasiga ringen, som ibland kan vara gråaktig. Den hygrofana hatten där fjällen snart i stort sett försvinner. Foten är något utvidgad nedåt. Det finns i regel bara lite vita velumrester på foten. Den växer vanligtvis i små klungor eller som enstaka ex. Den finns på både barr- och lövved. Här i Skåne brukar Armillaria borealis komma tidigast.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.