0 953 visningar

11 svar

Stubbsvamp.

svampstaff

5 sep 2009 kl. 05:48

Bild1. gifthätting?
Bild2. förenderlig tofsskivling.

0

Irene A

5 sep 2009 kl. 09:55

Visst blev det lite fel här?
En bild med föränderlig tofsskivling ser jag.

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 16:55

Jag måste säga att det ser inte ut som mina tofsar. Blir jag dömd som idiot om jag säger att det ser mer ut som honungsskivling? Ringen är så fet.

0

Karl S

5 sep 2009 kl. 17:39

Ingen idiot, men det är inte honungsskivling.  Jag tror att det är som Irene säger, men att fotot kanske har aning skev färgåtergivning (beror oxo på skärmen, såklart).

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 17:55

Kolla ringen på de svampar som lagts ner. Jag har aldrig sett en sådan ring på en föränderlig tofsskivling. Med lite vilja kan man se “fjäll” på hattarna också.

Jag säger inte att ni har fel, bara att jag skulle ha låtit den stå om jag såg den i skogen. Jag får inte rätt vibbar.

0

svampstaff

5 sep 2009 kl. 21:52

det kommer en bild på gifthätting oxå men jag måste jobba lite natt emellanåt oxå??hittade geletagging mm idag,men det tar jag imorrn när jag sövit ut,honungsskivling har jag oxå bild på från igår peter.

0

Peter, Linköping

5 sep 2009 kl. 22:31

Honungsskivlingarna kommer starkt därute nu!

0

Irene A

5 sep 2009 kl. 23:41

Peter, jag tror du har rätt i att det är honungsskivling. Jag funderade på det alternativet också eftersom de såg lite fräkniga ut på hatten, men tyckte inte att det var typiska honungsskivlingsringar på dem :-)

0

Lennart S

6 sep 2009 kl. 00:00

Bra Irene! Det är ju Armillaria cepistipes! Typiskt utseende med den trasiga ringen, som ibland kan vara gråaktig. Den hygrofana hatten där fjällen snart i stort sett försvinner. Foten är något utvidgad nedåt. Det finns i regel bara lite vita velumrester på foten. Den växer vanligtvis i små klungor eller som enstaka ex. Den finns på både barr- och lövved. Här i Skåne brukar Armillaria borealis komma tidigast.

0

Peter, Linköping

6 sep 2009 kl. 09:11

Även en blind höna kan hitta ett korn.

(Jag avser mig själv)

0

svampstaff

6 sep 2009 kl. 13:48

Ja så fel det kan bli:)
Bild1 föränderlig tofs?
Bild2 honungsskivling?
Bild3 säger ni oxå honungsskivling?

0

Peter, Linköping

6 sep 2009 kl. 16:51

Dina förslag ser OK ut, Svampstaff. Man ser inte detaljerna på bild 1, men växtsättet ser ut som föränderlig tofs och foten ser rätt ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone