0 335 visningar

8 svar

Fingersvamp, del 2

Skogsfrun i Obbola

5 sep 2009 kl. 16:26

Nu har jag gjort ett nytt mikroskop-prepp av den fingersvamp som jag hittade i gräsmattan i veckan och skrev om på forumet. Dessutom upptäckte jag att fingersvamparna fanns med i den enda volym av Nordic Macromycetes som jag äger. Plötsligt var förutsättningarna för artbestämning dramatiskt förbättrade!

Den har verkligen bara enkla septa. Sporerna är ellipsoida, ogenomskinliga, 5-7x3-4 mikrometer.

Vad jag kommer fram till med hjälp av nycklarna är Clavaria amoenoides, vridfingersvamp. När jag läser artbeskrivningarna, både i NM och i Artdatabankens faktablad (den är rödlistad, NT), så stämmer allt perfekt. Ljust gula, plattade och vridna fruktkroppar. Spetsig topp, som är brunfärgad.

Jag skickar med ett par nya bilder på svampen i fråga, in situ.

Är det någon som har något att anföra mot min artbestämning?

0

Skogsfrun i Obbola

5 sep 2009 kl. 16:26

Och så kommer bilderna här då.

Clavaria amoenoides, inte sant?

0

Frida

5 sep 2009 kl. 18:21

Jag tror oxå på den artningen. Jätte fina bilder på vridfingersvamp! Och grattis till den trevliga gräsmatta du har. Hoppas du “snubblar” över fler roliga svampar. :)

0

Irene A

6 sep 2009 kl. 12:11

Instämmer, de här bilderna visar ju rätt färg på dem också!

0

Skogsfrun i Obbola

6 sep 2009 kl. 12:39

Tack för era bekräftande svar!

0

Frida

6 sep 2009 kl. 17:40

Hej,

Här kommer en vridfingersvamp jag sprang på idag. Den gör verkligen skäl för sitt namn på denna bild. :)

0

Skogsfrun i Obbola

6 sep 2009 kl. 18:17

O så fin! Och mycket lik mina.

0

Frida

7 sep 2009 kl. 16:12

Hej här kommer bild på Stråfingersvamp. Den skulle ju kanske kunna dyka upp i din gräsmatta!?
När jag förra året skulle klura ut vad jag funnit vet jag att det var svårt att få tag i bilder på den att jämföra med.  Både bild jämförelser och mikroskopering är ju mycket till hjälp när man ska arta. :)

Stråfingersvamp (Clavaria straminea)

0

Skogsfrun i Obbola

7 sep 2009 kl. 17:16

Jag håller ögonen öppna! Ingenting är omöjligt. Den ser ju karaktäristisk ut!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone