Nu har jag gjort ett nytt mikroskop-prepp av den fingersvamp som jag hittade i gräsmattan i veckan och skrev om på forumet. Dessutom upptäckte jag att fingersvamparna fanns med i den enda volym av Nordic Macromycetes som jag äger. Plötsligt var förutsättningarna för artbestämning dramatiskt förbättrade!
Den har verkligen bara enkla septa. Sporerna är ellipsoida, ogenomskinliga, 5-7x3-4 mikrometer.
Vad jag kommer fram till med hjälp av nycklarna är Clavaria amoenoides, vridfingersvamp. När jag läser artbeskrivningarna, både i NM och i Artdatabankens faktablad (den är rödlistad, NT), så stämmer allt perfekt. Ljust gula, plattade och vridna fruktkroppar. Spetsig topp, som är brunfärgad.
Jag skickar med ett par nya bilder på svampen i fråga, in situ.
Är det någon som har något att anföra mot min artbestämning?
Hej här kommer bild på Stråfingersvamp. Den skulle ju kanske kunna dyka upp i din gräsmatta!?
När jag förra året skulle klura ut vad jag funnit vet jag att det var svårt att få tag i bilder på den att jämföra med. Både bild jämförelser och mikroskopering är ju mycket till hjälp när man ska arta. :)
Stråfingersvamp (Clavaria straminea)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.